View Full Version : Doc.ro
mihaifulger
11 Mar 2007, 12:12
Ce audienta / importanta / viitor are filmul documentar romanesc?
Care documentaristi romani va plac si care nu?
Asta daca ne mai pasa de soarta filmului documentar...
herbert
11 Mar 2007, 14:27
cateva filme bune s-au facut cu prilejul campaniei "Cel mai mare roman"
excelent filmul lui Bucurenci dspr Eliade. apoi filmele despre pastorul german, despre Carol..., dspr Brancusi..., dspr Antonescu (autor Adrian Cioroianu)...
am mai vazut filme excelente despre campania din Est a armatei romane in timpul razboilui...
exista potential, exista materie prima de exploatat...
e un gen care trebuie sustinut...
Am vazut azi in jur de ora 5pm pe Cultural ceva despre Alexandru Solomon, in cadrul emisiunii "Despre documentar inca ceva in plus"(cred ca asa se cheama emisiunea). Au fost prezentate niste filmuletze, dar nu stiu nici cine este prezentatorul emisiunii(un tip care seamana parca cu Alexandru Andries :? ), nici cine era invitatul, nici cate emisiuni am ratat deja, nici daca azi a fost o tema anume despre anumiti documentaristi romani, si daca da, care a fost ea...
Am prins doar niste fragmente din 2 filmulete, Earthcake si "Viata de caine". Si am mai retinut cateva nume, Cameleonul, Via regis, 2x5, dar, pe care le-am ratat..
Earthcake era facut(nu stiu daca de Alexandru Solomon??) in colaborare cu o tipa de la arte plastice(nu i-am retinut numele) si era despre modelarea unui tort din pamant. Va povestesc un pic: doua maini framanta o bucata de pamant, ii dau forma rotunda de tort, deseneaza 6 felii pe tort, apoi iau o felie din tort, o reamesteca si ii dau forma de mini-tort, pe care, apoi, il aseaza pe o farfurie si il servesc unei tipe vopsita in intregime pe fata in alb(un fel de clown alb :? ) si cu un prosop alb pe cap. Si tipa incepe sa manance tacticos(cu o lingurita frumos incrustata) cate o bucata din tortul de pamant si-si misca ochii (atunci, prin contrastul cu albul, ochii par organe si mai vii decat sunt), ca pentru a traduce ca ceea ce mananca nu e nici bun, nici rau..un fel de resemnare :w00t: Bun, vizual a fost misto(am prins, nu stiu daca bine, ideea contrastului dintre tortul maro si femeia in alb), dar, in rest, n-am inteles nimic, n-am prins dedesubturile "filosofice", daca au fost... Poate ca a fost doar un fragment dintr-un documentar-experiment, dar, daca ce am vazut eu intra oficial in categoria documentar, atunci felicitari, in sfarsit ceva iesit din cliseele cu care ne-am obisnuit.
Am mai prins niste secvente(nu stiu din ce documentar(?) de data asta)-un joc ff. misto cu doua maini, care prin tot felul de contorsionari si pozitionari ale degetelor, iti lasau impresia unor indragostiti care se imbratiseaza si se saruta (trebuia sa faci aproape un excercitiu de concentrare pentru a face abstractie de imaginea degetelor si pentru a vedea dincolo de ele). Nu, nu era jocul ala pentru copii ,facut in umbra pe perete, ca sa iasa rate si iepuri si nu mai stiu ce..
Fragmentul din documentarul "Viata de caine" trata problema numarului mare de caini din capitala (de pe cand se discuta "basescian" posibilitatea eutanasierii lor), si erau filmate "gasti" de caini ( in numar de 4 minim si 15 maxim ), prin diferite zone ale Bucurestilor, pe strazi, printre blocuri, pe treceri de pietoni :)
Cica dialog(aproximativ)intre doi caini(spus de vocea naratorului din film):
c1-Mai, m-am hotarat sa emigrez..
c2-Cum asa, de ce sa emigrezi, unde sa emigrezi?
c1-In Romania.
c2-De ce acolo?
c1-Am auzit ca acolo se traieste bine.
Deci intrebari(sorry ca m-am lungit atata): ce-i cu Earthcake-ul, cine-s domnii de fac asa filme, ce documentare atipice am mai pierdut la emisiunea asta nebagata-n seama de mine pan-acum?
Am vazut azi in jur de ora 5pm pe Cultural ceva despre Alexandru Solomon, in cadrul emisiunii "Despre documentar inca ceva in plus"(cred ca asa se cheama emisiunea). Au fost prezentate niste filmuletze, dar nu stiu nici cine este prezentatorul emisiunii(un tip care seamana parca cu Alexandru Andries :? )
e regizorul Laurentiu Damian,
nici cine era invitatul,
Alecu Solomon
nici cate emisiuni am ratat deja, nici daca azi a fost o tema anume despre anumiti documentaristi romani, si daca da, care a fost ea...
Am prins doar niste fragmente din 2 filmulete, Earthcake si "Viata de caine". Si am mai retinut cateva nume, Cameleonul, Via regis, 2x5, dar, pe care le-am ratat..
au mai fost secvente din 'DUO PENTRU PAOLONCEL SI PETRONOM' un film despre prietenia dintre poetii Paul Celan si Petre Solomon
si
'CRONICA DE LA ZURICH' despre dadaistii romani la Zurich in timpul primului razboi mondial.
Earthcake era facut(nu stiu daca de Alexandru Solomon??) in colaborare cu o tipa de la arte plastice(nu i-am retinut numele) si era despre modelarea unui tort din pamant.
e vorba de Geta Bratescu.
Am mai prins niste secvente(nu stiu din ce documentar(?) de data asta)-un joc ff. misto cu doua maini, care prin tot felul de contorsionari si pozitionari ale degetelor, iti lasau impresia unor indragostiti care se imbratiseaza si se saruta (trebuia sa faci aproape un excercitiu de concentrare pentru a face abstractie de imaginea degetelor si pentru a vedea dincolo de ele). Nu, nu era jocul ala pentru copii ,facut in umbra pe perete, ca sa iasa rate si iepuri si nu mai stiu ce..
tocmai ai descris '2X5'.
Fragmentul din documentarul "Viata de caine" trata problema numarului mare de caini din capitala (de pe cand se discuta "basescian" posibilitatea eutanasierii lor), si erau filmate "gasti" de caini ( in numar de 4 minim si 15 maxim ), prin diferite zone ale Bucurestilor, pe strazi, printre blocuri, pe treceri de pietoni :)
Cica dialog(aproximativ)intre doi caini(spus de vocea naratorului din film):
c1-Mai, m-am hotarat sa emigrez..
c2-Cum asa, de ce sa emigrezi, unde sa emigrezi?
c1-In Romania.
c2-De ce acolo?
c1-Am auzit ca acolo se traieste bine.
era vorba de un banc care face parte din scenariul scris de Mircea Cartarescu.
doar ca finalul e: "am auzit ca acolo se traieste o adevarata viata de caine".
Deci intrebari(sorry ca m-am lungit atata): ce-i cu Earthcake-ul, cine-s domnii de fac asa filme, ce documentare atipice am mai pierdut la emisiunea asta nebagata-n seama de mine pan-acum?
Earthcake-ul e un film video, parte dintr-un proiect experimental de colaborare intre Alecu Solomon si Geta Bratescu.
wow, marx, cred ca ai vazut si tu emisiunea azi, nu? merci, impresionant, nici nu am apucat sa dau bine send, ca raspunsul, hop-toc-poc(crouching tiger, hidden dragon :D ). te stii, ce mai ;) ..
Alecu Solomon
adica idem cu Alexandru Solomon, I guess.
'DUO PENTRU PAOLONCEL SI PETRONOM' un film despre prietenia dintre poetii Paul Celan si Petre Solomon
asa, asa, asta mi-a fost mai greu sa-l retin dupa titlu, dar as vrea sa-l vad sau sa stiu mai multe. Paoloncelul trebuie sa fie Paul Celan si Petronomul,Petre Solomon. mai, cate nu stiu.. :((
'CRONICA DE LA ZURICH' despre dadaistii romani la Zurich in timpul primului razboi mondial.
aham..rien vu ici..
tocmai ai descris '2X5'.
aha, mai cercetez ca era misto; de fapt, imi imaginez ca vine de la 2 maini X 5 iluzii de imagini
scenariul scris de Mircea Cartarescu
interesting
mihaifulger
12 Mar 2007, 11:59
Un site pe care vi-l recomand calduros:
www.alexandrusolomon.ro
Alexandru Solomon
12 Mar 2007, 18:44
ma bucur ca ati vazut emisiunea de ieri.
si ma bucur ca cineva a dat lamuririle inaintea mea.
Earthcake si 2x5 sunt printre primele filme experimentale pe care le-am facut cu artista Geta Bratescu (prin anii 1992-94). Erau mentionate, citate in emisiunea despre documentar - doar din cauza mea, altfel desigur ca nu e vorba de documentare in cazul lor.
si daca mai aveti rabdare/chef, urmeaza si partea doua peste doua saptamani la aceeasi ora.
Mihai, multumesc pentru publicitatea facuta noului meu site, am si acolo un forum.
Carmine Galante
12 Mar 2007, 19:35
S-aduna lume buna pe forum, bravos !
Alex Leo Serban
13 Mar 2007, 06:02
c e nostim (si, intrucitva, tushant) e k unii descopera acum lucruri p kre altii l stim d ani d zile...
bravo postul public d televiziune (k tot zic unii 'mafioti' k nu produce nimic bun)! ;)
Carmine Galante
13 Mar 2007, 10:55
c e nostim (si, intrucitva, tushant) e k unii descopera acum lucruri p kre altii l stim d ani d zile...
Nu era vorba de tine, nu te flata singur.
StefanDo
13 Mar 2007, 11:39
Alex Leo Serban si Carmine Galante, va rog purtati-va razboaiele in alta parte. Sau, si mai bine, fumati pipa pacii si gata! De-acum inainte am sa va sterg ABSOLUT TOATE mesajele care nu au legatura cu subiectele pe care scrieti.
Mi se pare extrem de nepoliticos sa nu ne bucuram de prezenta pe forum a lui Alexandru Solomon, care sigur nu are nicio legatura cu altercatiile voastre total off-topic.
Cu aceasta ocazie vreau sa-i urez bun venit aici lui Alexandru Solomon, pe care l-am vazut la lansarea lui Mihai si cu care n-am apucat sa schimb nicio vorba, din pacate :)
Am o intrebare pentru tine, Alexandru. Am sa plec la Berlin in aprilie si m-ar interesa sa vad urmele sederii lui Caragiale acolo. Nu am vazut documentarul tau "Franzela exilului", asa ca nu prea stiu incotro sa ma indrept :). Inca ceva, ai spus in interviul dat lui Mihai ca documentarul a parut neserios, fiindca a socat perspectiva de actualizare a acestui exil la 100 de ani dupa terminarea lui. Motivul o fi fost respectul prea mare pe care-l avem fatza de Caragiale? Asta ne face sa reactionam negativ ori de cate ori primim informatii noi cu privire la o figura prea puternica a literaturii/culturii noastre? Ma gandesc si la polemica pe care a iscat-o acel numar din Dilema despre Mihai Eminescu. Probabil de-asta documentarul tau a parut neserios. Ce parere ai?
Pana la urma rolul documentarului, pe langa acela de a prezenta informatii noi cu privire la un subiect (controversat sau nu), este si acela de a aduce o viziune/abordare noua cu privire la subiectul respectiv. Cred ca din acest punct de vedere documentarul se aseamana foarte mult cu filmul de fictiune, pentru ca amandoua trebuie sa-si uimeasca (in sensul lui Blaga) spectatorul, sa-i provoace o reactie gen "la asta nu m-as fi gandit" :), dar cu mijloace foarte diferite.
Inca o intrebare (ce de intrebari :) ): dupa reactia la Franzela exilului, te-ai gandit vreo clipa ca ar fi trebuit sa abordezi altfel exilul lui Caragiale?
Alex Leo Serban
13 Mar 2007, 11:57
poate imi spui si mie UNDE vezi continuarea unui razboi si d c ti s pare k i-am 'raspuns' lui carmi negalante in postarea mea d mai sus!? era o postare d interes general! si nu, nu ma refeream la negalante al vostru (p care-am decis sa-l ignor cu desavirsire), ci la mai juna generatie - din kre si tu faci parte...
astept scuze! :x
StefanDo
13 Mar 2007, 12:14
Ma bucur sa aud ca ati ingropat securea razboiului si ca de acum inainte n-o sa ne mai zapaciti cu intzepaturile voastre :) Remarca mea de mai sus se referea nu numai la acest subiect, ci si la altele, si a fost o incercare de a opri o inutila discutie in contradictoriu intr-un subiect la care tin mai mult decat la altele :) O scapare de jun sau nu, observatia mi s-a parut nimerita la momentul respectiv :)
Oricum, e super ca ne putem continua discutiile in liniste. In aceasta situatie, scuze... :)
Pitbull
13 Mar 2007, 12:23
Bine-ai venit, coane Alecule!
Speräm sä-ti placä aici, la noi, sä prinzi cheag durabil si sä te räspândesti cât mai mult prin forum - dupä ce punem pe picioare acest topic dedicat documentarului românesc.
Iacätä cä initiativa lui Mihai (Fulger) dä roade. DA, era nevoie de un asemenea topic - si uite ce bine se lanseazä! La mai mare!
E clar - trebuie sä dau la scormonit prin ODeCe oarece, sä mä pun la punct mäcar cu astea mai noi si mai importante. Care aveti CD-uri cu Jafuri Comuniste, Decretei si alte asemenea, m.p., please!
Deci iata ca mai exista un conu Alecu, altul decat regretatul Paleologu...de aceea intrebam daca e vorba chiar de aceeasi persoana Alexandru Solomon =Alecu Solomon( Alecu putea fi tatal sau fiul; in nebunia asta de optiuni in viata, cine ar fi stiut exact?...). Well, ma bucur sa fi aflat acel site:omul cat traieste invata...(mi-e teama sa nu invete prea tarziu :( ; cum spuneam, cine stie cate emisiuni am pierdut deja cu/despre cate documentare misto). Ideea e ca daca nu ma uitam la emisiunea asta de pe Cultural(pentru mine top of the top dintre cele romanesti), nu as fi aflat nimic despre numele asta, despre filmele astea;
Poate ar mai fi fost cativa care ar fi scris cate ceva despre Sorin Iliesiu cu documentarele lui cunoscute despre Cioran si Tutea..insa si genul de documentar al lui Iliesiu, dupa parerea mea, e ceva destul de "clasic" si previzibil(e drept ca n-am vazut nici eu, de el, mai mult de cele doua filme)...
Deci este exact ce ma intereseaza sa cunosc: un alt gen de documentar, cum spunea si Stefan, care sa te "fure" prin alte mijloace decat cele cu am fost obisnuiti(vezi genul de filme despre personalitati sau razboi..).
Si mai cred ca filmele astea nu le voi gasi veci nici pe E-mu-le, nici pe de-ce, asa ca deocamdata ,pentru mine,raman doar niste titluri foarte frumoase. Asta daca nu cumva ma va milui si pe mine cineva :P (macar cu Duo pentru...sau cu Franzela... sau cu Clara B...,care mi-au atras atentia mai tare la o prima citire).
herbert
13 Mar 2007, 21:59
tot despre solomonul nostru este vorba.
pare o idee excelenta.
http://www.romanialibera.ro/a89772/europa-libera-a-facut-mai-mult-decat-am-facut-noi-aici.html
Well, ma bucur sa fi aflat acel site:omul cat traieste invata...(mi-e teama sa nu invete prea tarziu :( ; cum spuneam, cine stie cate emisiuni am pierdut deja cu/despre cate documentare misto). Ideea e ca daca nu ma uitam la emisiunea asta de pe Cultural(pentru mine top of the top dintre cele romanesti), nu as fi aflat nimic despre numele asta, despre filmele astea;
este kiar ciudat sa nu fi auzit de Alexandru Solomon autorul unui f cunoscut documentar de lung-metraj, "Marele Jaf Comunist", difuzat acum cateva luni si pe tvr 1.
ps: emisiunea despre documentare exista de cativa ani.
este kiar ciudat sa nu fi auzit de Alexandru Solomon autorul unui f cunoscut documentar de lung-metraj, "Marele Jaf Comunist", difuzat acum cateva luni si pe tvr 1.
ps: emisiunea despre documentare exista de cativa ani.
De site-ul domnului Solomon stiu exact de ieri, cam de la ora 11 am(cu aproximatie) ;) N-am vrut sa-mi fac atat de mult autocritica...Si, da,
am auzit de "Marele jaf comunist"(daca ma scotocesc bine s-ar putea sa-l gasesc in arhiva mea), insa nu l-am "cuplat" ,pur si simplu, cu acest nume si nici nu i-a venit randul la vizionat.. Am avut alte nume pe lista de prioritati(no ofence, please). Si apoi, mai sunt si cinefili care iau lucrurile mai "a la legere", pana cand anumite imprejurari(sa zicem placute) ii fac sa se uite la un film (nu neaparat nevoia de a mai bifa cate unul).
Si la tvr1 ma uit, cum nu, dar, stii cum e, daca pic pe ceva bun, bine, daca nu, iarasi bine..ar mai fi posibile cateva "scenarii" pentru care eu n-am vazut acest film, acum cateva luni:
-am ales sa vad alt film, cel de pe cultural(ca era un..Antonioni...sa zicem) sau altul din arhiva personala;
-eram in imposibilitate fizica sa-l vad;
-n-aveam chef sa vad filme in seara aia
E, dar acum, au trecut acele luni, si o sa ma uit si la Marele jaf.... :P si incerc sa ma uit, de-acum, si la emisiunea cu pricina.
Carmine Galante
13 Mar 2007, 23:55
am auzit de "Marele jaf comunist"(daca ma scotocesc bine s-ar putea sa-l gasesc in arhiva mea
Eu nu l-am vazut, am vazut in schimb ceva pe tema asta facut de o televiziune, care folosea in el meteriale reale, filmate atunci, imagini de arhiva cu adevaratii "talhari" la reconstituire. Era un moskvich, cladirea din Crangasi unde acum e trezorerie, pe atunci era banca, si Alimentara aia veche de pe Plevnei-Orhideei, pe unde sunt curve acum.
Pe vremea cand Evenimentul zilei nu era oficios pe fatza, s-a publicat un amplu reportaj despre acest film (cel al lui Solomon) cu titlul Marele jaf comunist in impas financiar, in care se spune ca CNC -ul prefera sa finanteze doua filme d-ale lu' Sergiu. Well asta se intampla pe 9 aprilie 2003 (am decupaju' din ziar in fata), si ca si acum, jegu' de sergiu ridica aceleasi probleme.
mihaifulger
14 Mar 2007, 08:01
Super jenant articolul... Mai ales partea a doua unde omu' nostru bate campii cu gratie...
Articolul e departe de a fi "super jenant": pornind de la informatii interesante despre realizarea filmului, ajunge la un subiect inca de actualitate (Securitatea vs. Europa Libera). E remarcabil faptul ca un cotidian ofera un spatiu atat de amplu unui text despre un documentar romanesc...
Probabil laudele la adresa TVR ti se par aberante, dar trebuie spus ca doar de la Tudor Giurgiu incoace postul public de televiziune a inceput sa sprijine cu adevarat filmul romanesc.
Probabil laudele la adresa TVR ti se par aberante, dar trebuie spus ca doar de la Tudor Giurgiu incoace postul public de televiziune a inceput sa sprijine cu adevarat filmul romanesc.
TVRul are un studio de film infiintat inca de la inceputul anilor '90. Mircea Veroiu prin tvr si-a facut primul film dupa reintoarcerea in tzara. Si Thomas Ciulei a primit niste fonduri tvr-istice pe cand director era socrul sau, regizorul Stere Gulea, asa ca, beatificarea lui giurgiu nu are argumente. daca a fost lacom isi merita soarta....
Alexandru Solomon
14 Mar 2007, 09:09
Am o intrebare pentru tine, Alexandru. Am sa plec la Berlin in aprilie si m-ar interesa sa vad urmele sederii lui Caragiale acolo. Nu am vazut documentarul tau "Franzela exilului", asa ca nu prea stiu incotro sa ma indrept :). Inca ceva, ai spus in interviul dat lui Mihai ca documentarul a parut neserios, fiindca a socat perspectiva de actualizare a acestui exil la 100 de ani dupa terminarea lui. Motivul o fi fost respectul prea mare pe care-l avem fatza de Caragiale? Asta ne face sa reactionam negativ ori de cate ori primim informatii noi cu privire la o figura prea puternica a literaturii/culturii noastre? Ma gandesc si la polemica pe care a iscat-o acel numar din Dilema despre Mihai Eminescu. Probabil de-asta documentarul tau a parut neserios. Ce parere ai?
Nu pot decat sa fiu de acord cu tine, Stefan. Mai exista si prejudecata ca un documentar trebuie sa spuna "totul" despre subiectul respectiv - ceea ce e nu numai imposibil, imposibil de plicticos dar si imposibil ca film. Sau ca documentarul este o specie obiectiva si echidistanta, iarasi nimic mai fals. Exista, cred eu, o singura conditie in a face documentar (cred ca se aplica la film) si anume onestitatea, sau sinceritatea.
Inca o intrebare (ce de intrebari :) ): dupa reactia la Franzela exilului, te-ai gandit vreo clipa ca ar fi trebuit sa abordezi altfel exilul lui Caragiale?
Nu, nu m-am gandit, nu pentru ca as fi prea orgolios sa imi schimb parerea. Dar asta aveam de spus atunci, si cred ca sub aerul asa-zis neserios, Franzela exilului aduce tot felul de informatii. Daca mergi la Berlin si te intereseaza subiectul, eu am postat pe site-ul meu scenariul initial al Franzelei, intr-o forma mult mai lunga, tocmai ca sa foloseasca si altora informatia. Si a mai aparut in Romania Libera de luni un articol al Iuliei Blaga pe aceeasi tema.
Cat despre faptul ca as bate campii in interviul mentionat, nu stiu la ce s-a gandit autorul mesajului.
mihaifulger
14 Mar 2007, 09:15
TVRul are un studio de film infiintat inca de la inceputul anilor '90. Mircea Veroiu prin tvr si-a facut primul film dupa reintoarcerea in tzara. Si Thomas Ciulei a primit niste fonduri tvr-istice pe cand director era socrul sau, regizorul Stere Gulea, asa ca, beatificarea lui giurgiu nu are argumente. daca a fost lacom isi merita soarta....
Ca au existat cazuri izolate inca de la inceputul anilor '90 e una, ca pana acum nu a existat o campanie coerenta si sustinuta de promovare a cineastilor romani e alta. Gandeste-te numai la cele 10 documentare din cadrul programului "Mari romani", de care amintea Herbert... Si, pe langa Alexandru Solomon, exista si alti regizori, din varii generatii, care au primit finantari de la TVR pentru a face film. Nu intentionez "beatificarea" lui Tudor Giurgiu, dar nici nu vreau sa-i sterg cu buretele meritele pentru ca acum nu mai e bine vazut...
Alexandru Solomon
14 Mar 2007, 09:18
Probabil laudele la adresa TVR ti se par aberante, dar trebuie spus ca doar de la Tudor Giurgiu incoace postul public de televiziune a inceput sa sprijine cu adevarat filmul romanesc.
TVRul are un studio de film infiintat inca de la inceputul anilor '90. Mircea Veroiu prin tvr si-a facut primul film dupa reintoarcerea in tzara. Si Thomas Ciulei a primit niste fonduri tvr-istice pe cand director era socrul sau, regizorul Stere Gulea, asa ca, beatificarea lui giurgiu nu are argumente. daca a fost lacom isi merita soarta....
Da, numai ca nu despre un studio de film al TVR era vorba - ci de faptul ca in ultimul an zeci de regizori si producatori de film independenti (pe care altfel ii felicitam mai mult sau mai putin ipocrit cand iau premii "pentru Romania") au putut primi finantare pentru filme facute in afara televiziunii. Nu e vorba de beatificare, dar nici nu cred ca trebuie sa participam cu atata satisfactie la executia publica a unui om care a incercat sa faca ceva. Ne place sangele in continuare.
Ca au existat cazuri izolate inca de la inceputul anilor '90 e una, ca pana acum nu a existat o campanie coerenta si sustinuta de promovare a cineastilor romani e alta. Gandeste-te numai la cele 10 documentare din cadrul programului "Mari romani", de care amintea Herbert... Si, pe langa Alexandru Solomon, exista si alti regizori, din varii generatii, care au primit finantari de la TVR pentru a face film. Nu intentionez "beatificarea" lui Tudor Giurgiu, dar nici nu vreau sa-i sterg cu buretele meritele pentru ca acum nu mai e bine vazut...
hai sa fim seriosi, "mari romani" e un format cumparat, iar alea erau niste tentative documentaristice. deci, sa nu fim pirandellieni si sa-i imbracam pe cei goi...
Carmine Galante
14 Mar 2007, 09:30
Articolul e departe de a fi "super jenant":
Nu il baga in seama, e viermele forumului.
Acum nu stiu, dar de ce sa dea bani tvr, nu ar trebui sa se ocupe de asta maretul CNC ?
ci de faptul ca in ultimul an zeci de regizori si producatori de film independenti
cred ca glumesti... "zeci de regizori si producatori"?!?!?!
mihaifulger
14 Mar 2007, 09:34
hai sa fim seriosi, "mari romani" e un format cumparat, iar alea erau niste tentative documentaristice. deci, sa nu fim pirandellieni si sa-i imbracam pe cei goi...
Da, e un format importat (atat in ceea ce priveste campania, cat si filmele); da, a fost o tentativa sau, mai bine zis, un test pentru multi regizori: acela de a face film dupa un anumit sablon impus de televiziune. Din pacate, noi nu avem cultura documentarului de televiziune, fiecare face dupa cum il duce capul. De aceea, a fost util pentru acesti cineasti sa invete sa se conformeze unor norme a caror validitate a fost dovedita in Occident si, din punctul meu de vedere, cel putin jumatate dintre cei 10 au trecut testul (prefer sa nu dau aici nume). In plus, cum "pauzele lungi si dese" nu sunt niciodata "cheia marilor succese" pentru regizori, e bine ca au putut sa mai faca un film si, la fel de important, sa castige binisor, in asteptarea unui nou proiect...
@Carmine Galante
E rau daca dau bani si CNC-ul, si TVR-ul? :)
In plus, cum "pauzele lungi si dese" nu sunt niciodata "cheia marilor succese" pentru regizori, e bine ca au putut sa mai faca un film si, la fel de important, sa castige binisor, in asteptarea unui nou proiect...
argumentele tale pro 'exercitiu' sunt valabile, dar sa nu confundam micul dejun cu masa de pranz....
herbert
14 Mar 2007, 10:41
domnilor solomon and fulger,
nu cred ca e bine sa raspundeti/comentati punctual orice remarca strecurata aici, ca se intra intr-un labirint al vorbelor fara shir, intr-o constructie de aluviuni... se mai freaca si menta, of course.
Alex Leo Serban
14 Mar 2007, 12:11
... si mai ales, nu e cazul sa-i raspundeti tovului marx: are o adevarata pasiune pt vorbele fara acoperire in fapte! (evident, o sa vina cu o replik dupa asta... :sleep: )
Pitbull
14 Mar 2007, 13:45
Mda...
Fatä de diverse controverse dintre unii useri ai nostri, respectabili în orice caz, dar care ei între ei se au ca pisicile si câinii, ne e greu sä luäm o atitudine transantä - asa cä facem apel la bunul lor simt, cu rugämintea de a se stäpâni mäcar în topicuri ca ästa, cä tot sunt rarissime: când profesionisti consacrati ni se aläturä, mäcar läsati-le timp sä se acomodeze, nu le fluturati numaidecât pe la nas sosetele proaspät scoase din picioare.
In schimb, aberatii trântite hodoronc-tronc ca aia a lui Mistah J vor fi sterse scurt si färä comentarii. Cine nu e în stare sä discute mäcar decent despre subiect, are la dispozitie tot forumul ca sä-si facä de cap - e clar?
Scuze - si continuati. Dezbaterea creste foarte interesant.
Carmine Galante
14 Mar 2007, 19:34
domnilor solomon and fulger,
nu cred ca e bine sa raspundeti/comentati punctual orice remarca strecurata aici, ca se intra intr-un labirint al vorbelor fara shir, intr-o constructie de aluviuni... se mai freaca si menta, of course.
Da tu cine esti ma, directoru' de la Brigada Artistica RSR. Lasa oamenii sa vorbeasca.
@Carmine Galante
E rau daca dau bani si CNC-ul, si TVR-ul? :)
Eu nu stiu daca e rau sau bine, dar intreb altceva : pe contribuabil il intreaba cineva ? Pe mine asta ma roade. Ca sa nu mai vorbesc despre niste initiative gen Serj N. de a pune inca o taxa in carca : cea pe cinematografia romaneasca.
mihaifulger
15 Mar 2007, 12:39
Scuze - si continuati. Dezbaterea creste foarte interesant.
Chiar creste?
Nu stiu ce credeti voi, dar eu zic ca, daca tot avem printre noi un "special guest star" care e dispus sa dialogheze si despre documentarul romanesc, si despre filmele sale, sa lasa pe alta data disputele lipsite de finalitate si sa trecem la subiect. Nu mai aveti nici o intrebare pentru Alexandru Solomon?
@Carmine Galante
Eu unul imi cedez cu placere taxa TV filmului romanesc. Desigur, nea Serj iese din discutie...
Pitbull
15 Mar 2007, 13:19
I-am citit în "România liberä" articolul despre filmul cu Europa Liberä - într-adevär, înteleg cât de incitant poate fi un asemenea pariu, sä faci un film (deci, un mediu eminamente vizual), despre ceva auditiv prin excelentä, ca radioul.
Subiectele care mä preocupä sunt ample, si sper cä le vom depäna cätinel - aici, treptat, si poate-n oarece convorbiri reale - asa cä deocamdatä le formulez doar sub forma unor întrebäri care asteaptä räspunsuri proprii formatului unor mesaje de forum: scurte, esentializate, încä nedetaliate. Asadar:
- Cum ti-ai construit conceptia regisoralä a filmului, pornind de la aceastä dualitate audio/video a subiectului (cu caracterul ei paradoxal, implicit în acest caz)? Eventual, m-ar interesa elemente de structurä a scenariului... de constructie a secventelor... de decupaj si montaj... de relatie imagine-sunet... si orice posibile solutii la nivelul limbajului cinematografic.
- Apropo de toate filmele tale despre subiecte proprii epocii comuniste: cum vezi relatia ta personalä cu acea epocä, în sensul echilibrului dintre atitudinea politicä proprie (logica dicteazä: "de condamnare") si obiectivitatea cineastului documentarist?
Carmine Galante
15 Mar 2007, 20:10
Eu unul imi cedez cu placere taxa TV filmului romanesc. Desigur, nea Serj iese din discutie...
Ti-as povesti despre lucrurile obligatorii din viata mea, dar nu cred ca e concludent exemplul. La liceu ne obligau sa purtam niste uniforme. Colegii si-au facut la APACA (era la moda atunci si costa buc. 6.000 de lei). Eu aveam una de 60.000, nu am purtat-o niciodata, o luam doar din hol pana la coltzu' blocului, ca sa ma vada mama cu ea pe mine. Intram in prima scara de bloc si ma schimbam in blugi. La scoala o tineam in cuier. Nu a putut nimeni sa ma forteze s-o port, nici macar o zi. Eu as da mult mai mult pentru filmu' romanesc, da sa nu-mi impuna nimeni. Cam asta ar fi ideea.
Alexandru Solomon
16 Mar 2007, 22:06
Eu as da mult mai mult pentru filmu' romanesc, da sa nu-mi impuna nimeni. Cam asta ar fi ideea.
Nu mai faceti promisiuni, s-ar putea sa va treziti cu oameni la usa care sa vrea sa le finantati filmele. Tvr da bani din profitul realizat din publicitate asa incat nu da bani chiar din buzunarul dvs. Pe de alta parte, cinematografiile din mai toate tarile europene sunt finantate de televiziunile lor publice. E un circuit normal, ptr. ca televiziunile au preluat nu numai audienta ci si veniturile care pe vremuri le aduceau filmele pe ecran.
Pe de alta parte, e frumos sa fim mandri de premiile luate de diverse filme romanesti in strainatate (care aduc si alte beneficii), dar cand vine vorba de sustinere, ne aducem aminte ca "banul public"... etc.
Alexandru Solomon
16 Mar 2007, 22:13
- Apropo de toate filmele tale despre subiecte proprii epocii comuniste: cum vezi relatia ta personalä cu acea epocä, în sensul echilibrului dintre atitudinea politicä proprie (logica dicteazä: "de condamnare") si obiectivitatea cineastului documentarist?
Nu urmez o logica judiciara, ma intereseaza mai degraba in ce masura trecutul asta ne influenteaza viata de astazi. Sunt satul si eu, ca multa lume, de "condamnarea crimelor", care nu a adus pana acum nici o limpezire in spatiul nostru, ci mai multa confuzie. Atitudinea mea nu este, prin urmare, "de condamnare", ci de curiozitate, pornesc o investigatie si urmaresc eventual sa provoc o dezbatere de ordin moral.
Pe de alta parte, obiectivitatea documentaristului este, cred eu, un cliseu. Nu exista obiectivitate. Filmul se face dintr-un punct de vedere, dintr-o perspectiva anume.
Carmine Galante
16 Mar 2007, 22:15
Nu mai faceti promisiuni, s-ar putea sa va treziti cu oameni la usa care sa vrea sa le finantati filmele. .
De ce vorbesti prostii. Cine a venit la mine cu probleme legate de facutul unui film a primit tot sprijinul pe care am putut sa-l dau, fara sa astept nimic in schimb. Plus ca am deschis niste usi pe la buftea, care ar fi ramas inchise pentru unii. ;) Acu' nu te gandi la mecenat, repet, cat mi-a stat in puteri. Domnu' Solomon, aveam pretentii. O fi de vina seara de vineri.
Pitbull
16 Mar 2007, 22:34
Carmine, noi stim cä-i adevärat ce spui - da' nu fi dur cu guestu'!
Revenind: sigur cä obiectivitatea absolutä e un cliseu - am mentionat-o cu larghetea cuvenitä; eventual, în sensul de "färä patimä". Si dacä stäm sä ne gândim, tocmai pe asta se baza întrebarea mea: fiind constient cä perspectiva din care realizezi filmul e inevitabilä, mä interesa cum o echilibrezi cu acel grad de obiectivitate pe care documentarul îl impune mai sever decât fictiunea.
Iar la aceastä întrebare mi-ai räspuns, desigur. Intr-adevär, e interesantä construirea acestei perspective, care abandoneazä parti-pris-ul "încrâncenat" - oricât de legitim - si-l înlocuieste cu altceva... Cu ce? Cu succesiunea cauzalä a faptelor de-atunci, pânä în zilele noastre. Da, interesant de urmärit! Si, mai ales, util - prin optiunile morale pe care le obligä, din partea tuturor celor mai mult sau mai putin implicati.
Cum ai fäcut-o în "Marele jaf..."? Pe ce repere ti-ai construit relatia?
Carmine Galante
16 Mar 2007, 23:13
Carmine, noi stim cä-i adevärat ce spui - da' nu fi dur cu guestu'!?
Sigur, sigur, ne bucura prezenta, sper sa stea cat mai mult p-aici.
"Marele jaf..." ?
Apropo de Jafu' asta, domnu' Solomon, cine se plangea de lipsa banilor si de furtul de fata a lui Sergiu din fondurile CNC prin Evenimentul Zilei, 2003 ? :? (retoric, bineinteles)
Alex Leo Serban
17 Mar 2007, 06:03
kestia cu 'obiectivitatea' e si nu e asha cum spune alecu s (btw, halt cu salamalecurile la alecu, omu a intrat p forum si gata; cre k stia f bine in c intra, deci nu intr-o manastire d maicutze, asha k respecta regulile jocului)
obiectivitatea documentarului este mai mare (decit a filmului d fictiune) makr pt k el "reconstituie o realitate" (cu subiectivitatea pdv-ului cu tot!), in vreme c fictiunea o imagineaza
este k diferenta dintre autorul d fictiune (romancier, nuvelist) si un biograf sau istoric sau jurnalist/reporter (vezi 'fictiunea' tatianei nicolescu-bran dspr cazul tanacu): si aici exista 'puncte d vedere' (cum ar putea sa nu existe!?), dar autorul are totusi o libertate limitata fata d subiect
k s ajunge la excese 'auctoriale' - 'documentarele' lui mmoore stau dovada!
acolo, realitatea este simplu pretext pt fictionalizari (= denaturari) ale acesteia; falsul este k ac filme sint prezentate k 'documentare', cind d fapt ele sint la fel d doc precum sunt filmele istorice jucate d adevaratele figuri istorice kre apar in ele! :lol:
exemplul invers este posibil - si preferabil: woody allen a facut un film (genial dupa gustul meu), 'zelig', kre era un fals-doc: vedeai filmu si stiai k e o farsa cinematografik - makr pt k era regizata d woody a!
Alexandru Solomon
17 Mar 2007, 11:25
De ce vorbesti prostii. Cine a venit la mine cu probleme legate de facutul unui film a primit tot sprijinul pe care am putut sa-l dau, fara sa astept nimic in schimb. Plus ca am deschis niste usi pe la buftea, care ar fi ramas inchise pentru unii. ;) Acu' nu te gandi la mecenat, repet, cat mi-a stat in puteri. Domnu' Solomon, aveam pretentii. O fi de vina seara de vineri.
Solomon e novice, habar n'are cine se ascunde in spatele lui Carmine si altii. Am sa-mi fac temele
Alexandru Solomon
17 Mar 2007, 11:33
obiectivitatea documentarului este mai mare (decit a filmului d fictiune) makr pt k el "reconstituie o realitate" (cu subiectivitatea pdv-ului cu tot!), in vreme c fictiunea o imagineaza
E adevarat si ce spune Leo, dar eu cred ca e vorba mai degraba de un echilibru pe care trebuie sa-l pastreze documentaristul - in fata subiectului real. Sa dea mai multe surse, sa citeze partile... E si o regula de jurnalism aici (nu din acela balcanic).
Pe de alta parte, cred ca singura regula e onestitatea fata de sine insusi - daca eu stiu ca fortez un subiect ca sa se potriveasca unei teze sau unei demonstratii dinainte gandite, mai bine ma las de meserie. Si ma apuc de propaganda.
Dar fara pdv nu e film, ci poate reportaj.
Alex Leo Serban
17 Mar 2007, 12:04
f corect spus
totusi, cind t gindesti c inseamna spatiu virtual - alecu si nume aka carmine la ac 'masa' d dialog!! :w00t:
ai grija alecule, k eu sint vaccinat; nu pune la inima; nu raspunde la toate ineptiile; si porcariile; si murdariile; etc
mihaifulger
17 Mar 2007, 13:55
exemplul invers este posibil - si preferabil: woody allen a facut un film (genial dupa gustul meu), 'zelig', kre era un fals-doc: vedeai filmu si stiai k e o farsa cinematografik - makr pt k era regizata d woody a!
Apropo de asta, am vazut recent un pseudodocumentar (premiat la Rotterdam) al regizorului danez (debutant) Morten Hartz Kaplers. Se numeste "AFR" (aluzie la JFK, of course) si vorbeste despre asasinarea premierului danez (real!) Anders Fogh Rasmussen de catre un fost iubit (fictiv - sau cel putin asa cred :) ). Daca te uiti la el fara sa banuiesti ca "e ceva putred in Danemarca", poti sa iei de buna toata povestea, atat de convingator e filmul...
La fel, "Clara B.", "docufictiunea" invitatului nostru, poate fi considerata fara probleme un documentar ca la carte. Nici nu mai conteaza daca eroina sa a existat sau nu...
Ajungand aici, va anunt ca puteti vedea acest film al lui Alexandru Solomon, "la pachet" cu scurtmetrajul "Lampa cu caciula" al lui Radu Jude, la Institutul Cultural Roman, in seara de 28 martie. Chiar merita sa veniti...
Carmine Galante
17 Mar 2007, 19:06
nume aka carmine la ac 'masa'
Leo,nume cu ciudate valentze. Ambulanta, Mascata, Expertiza, Leu - leo.
Nici nu mai conteaza daca eroina sa a existat sau nu...
Cu alte cuvinte, vrei sa spui ca personajul fictiv Clara B. devine mai mult un "pretext" pentru creionarea acelei perioade istorice cu dramele ei? O poveste "personala" a unei fotografe este de fapt un mod mascat si autentic de a spune o poveste "generala" a unui Stras-burg in plina criza?
Imi imaginez ca in povestea asta "generala", de documentar al epocii - daca inteleg bine ca asa trebuie inteleasa si privita- este vorba si despre dramele unor francezi din fostele provincii Alsacia si Lorena, ocupate de nemti dupa 1871 si eliberate in 1918. Cam asa ceva e?
Filmul se refera doar la anul 1901(cu o tusa nesemnificativa asupra personajului Clara B.) sau se intinde asupra intregii perioade de ocupatie nemteasca si este doar localizat in 1901? Am citit pe forum scurta prezentare, dar(cum n-am sa pot vedea filmul curand) ma intereseaza daca asa trebuie inteleasa ponderea si insemnatatea acestei Clara B. in film(deci daca viata si personalitatea ei este ceva auxiliar dramei francezilor).
Pe de alta parte, ar fi interesant cine a fost cu adevarat femeia din acele fotografii. ;) Ca asta nu inteleg, a fost o femeie oarecare din perioada respectiva, careia i s-a pus/inventat in film numele Clara B.(personaj fictiv) + acel destin, sau chiar scria pe spatele fotografiilor Clara B.(deci s-a dedua ca ea era femeia), si i s-a pus/nascocit doar acel destin?
E poate o curiozitate impinsa cam departe.
scurtmetrajul "Lampa cu caciula" al lui Radu Jude,
ne poti spune mai multe, pentru cei care nu pot veni? macar semnificatia titlului (ca nici in "Blestemul ariciului" nu a fost vorba de un arici) :)
merci.
scurtmetrajul "Lampa cu caciula" al lui Radu Jude,
ne poti spune mai multe, pentru cei care nu pot veni? macar semnificatia titlului (ca nici in "Blestemul ariciului" nu a fost vorba de un arici) :)
merci.
aici chiar e vorba de o lampa cu caciula... la ce foloseste ea e mai misto de descoperit... n-am scenariul, dar pot sa-ti dau povestirea pe care se bazeaza, ca sa suplinesti absenta de la ICR
merci fain drudu, se pare ca nu le nimeresc nicicum :D
sigur ca as vrea sa citesc povestirea-titlul e tare dragut; cum mi-o poti da, o ai cumva in format pdf sau doc? sunt tare curioasa la ce se foloseste- pentru crearea atmosferei ?
mihaifulger
18 Mar 2007, 11:23
Cu alte cuvinte, vrei sa spui ca personajul fictiv Clara B. devine mai mult un "pretext" pentru creionarea acelei perioade istorice cu dramele ei?
Da, asa e, tu ai spus-o mult mai frumos. :)
Cat despre celelalte intrebari, cel mai potrivit ar fi sa-ti raspunda Alexandru Solomon himself; sper sa nu ne fi parasit...
Iar "Lampa cu caciula", daca nu poti ajunge la ICR (ceea ce ar fi preferabil), il poti vedea online pe site-ul festivalului de film independent Sundance:
http://festival.sundance.org/2007/watch/film.aspx?which=824&category=SF
Ah, da, punand acele intrebari, am uitat sa adaug "@ Alexandru Solomon".
Cat despre film, nu am reusit sa-l vad pe tot, mai incerc; la un moment dat mi s-a blocat(cred ca e traficul mare in weekend). Oricum, numai la televizor cu lampi nu ma gandisem. 8)
mihaifulger
19 Mar 2007, 14:42
Nu mai aveti intrebari pentru Alexandru Solomon? Poate le amanati pe cele despre "Clara B.", pe care cei din Bucuresti il pot vedea - daca nu l-au vazut inca - miercurea viitoare la ICR, si va limitati la celelalte filme ale sale...
Alex Leo Serban
19 Mar 2007, 15:59
alecu s-o fi speriat d unele postari mai nervoase, mai muschkiuloase ;)
Pitbull
19 Mar 2007, 18:11
muschkiuloase
Cinci minute-am încercat sä-l pronunt, si n-am reusit! :?
Curat tongue-twister!
I-am citit în "România liberä" articolul despre filmul cu Europa Liberä - într-adevär, înteleg cât de incitant poate fi un asemenea pariu, sä faci un film (deci, un mediu eminamente vizual), despre ceva auditiv prin excelentä, ca radioul.
Subiectele care mä preocupä sunt ample, si sper cä le vom depäna cätinel - aici, treptat, si poate-n oarece convorbiri reale - asa cä deocamdatä le formulez doar sub forma unor întrebäri care asteaptä räspunsuri proprii formatului unor mesaje de forum: scurte, esentializate, încä nedetaliate. Asadar:
- Cum ti-ai construit conceptia regisoralä a filmului, pornind de la aceastä dualitate audio/video a subiectului (cu caracterul ei paradoxal, implicit în acest caz)? Eventual, m-ar interesa elemente de structurä a scenariului... de constructie a secventelor... de decupaj si montaj... de relatie imagine-sunet... si orice posibile solutii la nivelul limbajului cinematografic.
- Apropo de toate filmele tale despre subiecte proprii epocii comuniste: cum vezi relatia ta personalä cu acea epocä, în sensul echilibrului dintre atitudinea politicä proprie (logica dicteazä: "de condamnare") si obiectivitatea cineastului documentarist?
La prima întrebare, Alecu a omis sä-mi räspundä.
Alexandru Solomon
20 Mar 2007, 21:29
Asadar:
- Cum ti-ai construit conceptia regisoralä a filmului, pornind de la aceastä dualitate audio/video a subiectului (cu caracterul ei paradoxal, implicit în acest caz)? Eventual, m-ar interesa elemente de structurä a scenariului... de constructie a secventelor... de decupaj si montaj... de relatie imagine-sunet... si orice posibile solutii la nivelul limbajului cinematografic.
La prima întrebare, Alecu a omis sä-mi räspundä.
Alecu nici nu s-a speriat de postari nervoase, nici nu a omis sa raspunda.
Intrebarile foarte punctuale pe care mi le-ai adresat m-au gasit la montaj, adica exact acolo unde mi le pun si eu (intrebarile) zi de zi, si uneori si noaptea. Imi pare rau, nu pot vorbi despre asta mai mult acum. Sunt cu oalele pe foc si nu prea pot sa scriu o carte de bucate. Mai tarziu, cu placere.
Alexandru Solomon
20 Mar 2007, 21:32
Nici nu mai conteaza daca eroina sa a existat sau nu...
Cu alte cuvinte, vrei sa spui ca personajul fictiv Clara B. devine mai mult un "pretext" pentru creionarea acelei perioade istorice cu dramele ei? O poveste "personala" a unei fotografe este de fapt un mod mascat si autentic de a spune o poveste "generala" a unui Stras-burg in plina criza?
Imi imaginez ca in povestea asta "generala", de documentar al epocii - daca inteleg bine ca asa trebuie inteleasa si privita- este vorba si despre dramele unor francezi din fostele provincii Alsacia si Lorena, ocupate de nemti dupa 1871 si eliberate in 1918. Cam asa ceva e?
Filmul se refera doar la anul 1901(cu o tusa nesemnificativa asupra personajului Clara B.) sau se intinde asupra intregii perioade de ocupatie nemteasca si este doar localizat in 1901? Am citit pe forum scurta prezentare, dar(cum n-am sa pot vedea filmul curand) ma intereseaza daca asa trebuie inteleasa ponderea si insemnatatea acestei Clara B. in film(deci daca viata si personalitatea ei este ceva auxiliar dramei francezilor).
Pe de alta parte, ar fi interesant cine a fost cu adevarat femeia din acele fotografii. ;) Ca asta nu inteleg, a fost o femeie oarecare din perioada respectiva, careia i s-a pus/inventat in film numele Clara B.(personaj fictiv) + acel destin, sau chiar scria pe spatele fotografiilor Clara B.(deci s-a dedua ca ea era femeia), si i s-a pus/nascocit doar acel destin?
E poate o curiozitate impinsa cam departe.
Sunt foarte multe intrebari, care s-ar lamuri mai usor daca ai vedea filmul.
Miercuri, 28 martie, la ICR.
Pitbull
20 Mar 2007, 23:38
Sunt foarte multe intrebari, care s-ar lamuri mai usor daca ai vedea filmul.
Miercuri, 28 martie, la ICR.
O iau si ca pe o addenda la räspunsul dat mie. Negresit voi fi acolo!
Altminteri, nu mä mirä ce-mi spui; desi eu, personal, am disponibilitatea de a-mi dezbate public propriile îndoieli si främântäri creatoare, chiar "în timp real", cunosc bine, din relatiile cu alti colegi, tipul de stare pe care ai descris-o mai sus. Asa cä astept sä väd filmul/filmele, si-apoi, tin'te convos!
Carmine Galante
21 Mar 2007, 00:19
îndoieli si främântäri creatoare, chiar "în timp real", cunosc bine, din relatiile cu alti colegi, tipul de stare pe care ai descris-o mai sus. !
Eu cred ca unii sunt chinuiti de stari din astea in tot ceea ce fac.
Alex Leo Serban
21 Mar 2007, 07:06
Eu cred ca unii sunt chinuiti de stari din astea in tot ceea ce fac.
hai nu vorbi! p bune!?
now, how would U know??? :lol:
daca ai vedea filmul.
Miercuri, 28 martie, la ICR.
chiar la ICR nu pot ajunge ca ,din pacate ,nu locuiesc in bucuresti. de aceea puneam atatea intrebari..; dar intre timp din search in search am gasit ca filmul despre misterioasa(de-acum) Clara B. ruleaza si in cadrul cinematecii de la studioul Astra din Sibiu(unde cred ca pot ajunge). si surpriza, ruleaza in 29 martie, chiar la o zi dupa proiectia de la ICR. asa ca tot raul spre bine.
iara si site-ul unde l-am gasit:
http://www.sibiu2007.ro/ro3/cautare_interval3.php?ziua1=01%2F03%2F2007&ziua2=31%2F03%2F2007&titlueveniment=&iddomeniu=0&idlocatie=0&idorganizator=0&ordonare=d&cauta=Cauta
Clara B. il gasiti undeva in josul paginii, dar mai sunt o gramada de titluri interesante
mihaifulger
22 Mar 2007, 05:37
Evenimentele organizate la Sibiu de Dumitru Budrala si echipa sa, incepand cu festivalul AFF si terminand cu noua Cinemateca "Astra", merita toate laudele. Jos palaria!
mihaifulger
22 Mar 2007, 19:02
Mai sunt patru zile pana la decernarea premiilor Gopo. Cele patru filme nominalizate la categoria "Cel mai bun documentar" sunt:
- "Chipurile Deltei" de Adrian Voicu;
- "Hobita, Coloana si tractorul" de Cornel Mihalache;
- "Rumenye, Rumenye" de Radu Gabrea si
- "Satul sosetelor" de Ileana Stanculescu.
Daca ati vazut (o parte dintre) aceste documentare, cum vi s-au parut?
Ce credeti ca spune aceasta lista despre starea documentarului romanesc?
Ce alt(e) film(e) merita(u) sa fie nominalizat(e) la aceasta categorie si care dintre documentarele nominalizate nu merita aceasta onoare?
Cine credeti ca va castiga si de ce?
Cine ati vrea sa (nu) castige si de ce?
mihaifulger
24 Mar 2007, 17:22
Chiar n-ati vazut nici unul dintre documentarele nominalizate la Gopo sau v-ati plictisit de acest topic?
Pitbull
29 Mar 2007, 14:08
Chiar nu le-am väzut (încä).
Da' am väzut "Clara B." (cum stii), si i-am fäcut topic separat, cä meritä!
ati vazut careva documentarul "Maria Tanase: fata din livada cu duzi"? a fost azi pe B1TV la 21,30 si l-am ratat :(( ; si de dimineata il vazusem pe port.ro si mi-am tot zis sa nu-l ratez. si l-am ratat!. stie cineva ceva?
StefanDo
27 Sep 2007, 16:57
Ultimul documentar al lui Alexandru Solomon, Razboi pe calea undelor, se va lansa pe 29 noiembrie in Bucuresti. Mai multe despre film aici (http://www.cinemagia.ro/movie.php?movie_id=18170&hist=1&wnd=_default).
Pitbull
27 Sep 2007, 18:11
Fain, fain - abia astept sä-l väd!
Carmine Galante
29 Oct 2007, 20:36
Dincolo de hartã un film de Catalin Apostol despre mineri si Valea Jiului, difuzat acum cateva minute de tvr2. Impresionant, cu verva, aduce aminte de anchetele - reportaj ale lui Iepan si cele difuzate de tele7.
http://209.85.129.104/search?q=cache:FD8fza4dXN8J:www.cncinema.abt.ro/Evenimente-Detalii.aspx%3Fatv_ID%3Datv-293+catalin+apostol&hl=ro&ct=clnk&cd=3&gl=ro
Pitbull
19 Nov 2007, 20:04
Complicitatea documentaristului cu personajele lui
Alexandru Solomon
"Suplimentul de culturã", noiembrie 2007
În vara asta, am primit un telefon prin care mi se cerea sã dau coordonatele fostului colonel de securitate Gheorghe Enoiu. Vroiau sã îi trimitã o citaþie acasã, omul fiind inculpat pentru crime sãvîrºite în timpul comunismului. Mã aºteptam sã vinã momentul ãsta. Enoiu apãruse în filmul meu, "Marele jaf comunist" (2004), apoi a fost menþionat în Raportul Tismãneanu, doi ani mai tîrziu. Am refuzat sã le furnizez adresa lui, pentru cã nu cred cã trebuie sã mã transform din documentarist în secþie de poliþie.
Fac parte din aceeaºi echipã cu cei care au acceptat sã aparã în filmele mele, indiferent de rolul jucat de ei în povestea respectivã. Nu e vorba numai de "protecþia surselor", cum frumos spune limbajul jurnalistic. În timpul interviului, am devenit pãrtaº la povestea lor, a trebuit sã mã pun în pielea lor ca sã aflu cît mai multe. N-am reacþionat la lucruri care mã revoltau - cum aº reacþiona poate în viaþa realã. În felul ãsta, m-am încãrcat cu o parte din rãspundere, am ajuns sã fiu complice. Urîtã meserie: mi-am spus-o de multe ori.
E la fel de adevãrat cã oamenii, cînd acceptã sã fie filmaþi, îþi încredinþeazã o bucatã din viaþa lor. Mai mult, fragmentul acela din biografia lor devine "rol". Cu alte cuvinte: un individ se aºazã în faþa camerei cu toate accidentele, detaliile, nuanþele vieþii lui. Iar cînd se va ridica din faþa camerei, se va transforma într-o fiinþã cumva simplificatã, aflatã sub semnul acelui episod care se leagã de povestea principalã a filmului. Va deveni personaj. Aºa a ajuns Gh. Enoiu personificarea anchetatorului din anii '50.
Poetul încerca sã mã transforme pe mine în participant activ la o confruntare
Uneori, persoanele refuzã sã devinã personaje de film. Mai demult, prin 2002, am lucrat cu un regizor englez, Ben Lewis, la un film despre paradele ºi spectacolele epocii Ceauºescu. Vroiam sã vorbim deschis, direct, cu cît mai mulþi artiºti, poeþi, regizori care "au lucrat" la cultul personalitãþii. Dupã multe diligenþe, am reuºit sã obþin un interviu cu Adrian Pãunescu, poetul deja senator. Interviul a avut loc la o masã de restaurant. ªtiam cã ne vom lovi de tot felul de negãri, aºa încît am stabilit cu Ben ca, din cînd în cînd, sã îi recit domnului Pãunescu fragmente din poeziile sale dedicate lui Nicolae ºi Elenei.
Reacþiile au fost din ce în ce mai furioase, dl. Pãunescu a început sã contraatace insultînd-o pe regina Angliei (pe care o considera, probabil, patroana postului BBC, comanditarul filmului nostru). Poetul încerca sã mã transforme pe mine în participant activ la o confruntare - deºi confruntarea era numai cea dintre el ºi trecutul lui. În cele din urmã, Pãunescu s-a ridicat ºi a plecat, interzicîndu-ne sã folosim interviul.
Dupã plecarea lui, o parte din echipa românã mi-a reproºat cã am vrut sã îl transform pe Adrian Pãunescu într-un þap ispãºitor, dînd la o parte rolul lui pozitiv din anii '70, meritele Cenaclului Flacãra etc. Dupã atîþia ani, gãsesc argumentul acesta fals: filmul nu era un proces al respectivului domn, ci povestea felului în care a fost construit cultul personalitãþii. În aceastã poveste, domnul Pãunescu a avut un rol. Cel pe care încercam sã-l descifrãm cu ajutorul citatelor din opera lui.
Pe deasupra, cînd un om acceptã sã vorbeascã în faþa camerei, gãsesc cã s-a angajat ºi el, ca ºi mine, sã ducã treaba asta la bun sfîrºit. Dezertãrile sînt lamentabile ºi nu meritã nici un fel de menajament. Din pãcate, cei de la BBC n-au vrut sã îºi asume riscul unui proces ºi interviul n-a intrat în film. E una dintre marile mele înfrîngeri.
Toamna trecutã, filmînd la "Rãzboi pe calea undelor", am fãcut un experiment. Într-un autobuz, am pus la difuzoare vechi emisiuni de la Radio Europa Liberã. Aºteptam aduceri aminte, orice fel de reacþii. Nu s-a produs nimic. Cu excepþia unui cetãþean turmentat, poate cam instabil psihic, care pretindea cã a fost închis, nimeni nu a reacþionat deschis. Cred cã vina îmi aparþine: nu a existat o relaþie clarã, asumatã de ambele pãrþi aflate în faþa ºi în spatele camerei. Stãteam acolo ºi pîndeam, fãrã sã îi fi prevenit pe oameni ce aud, ce urmãrim. În lipsa acestui "contract", nu se petrece nimic.
Cînd termin un film ºi îl arãt celor care apar în el, barometrul echilibrului, al unui soi de echidistanþã a poziþiei mele este nemulþumirea cît mai multor participanþi. Dacã majoritatea celor intervievaþi - situaþi pe baricade diferite - se simt nedreptãþiþi, ºtiu cã am reuºit întrucîtva.
http://agenda.liternet.ro/articol/5909/Solomon/Complicitatea-documentaristului-cu-personajele-lui.html
mafalda
13 Aug 2008, 12:07
Un regizor de film documentar care nu trebuie uitat: Paul Orza
Din filmografia lui, de retinut documentarele:
Centum anni academiae, 1966
Daca treci raul Selenei, 1967
Marturii din Tara de Piatra, 1975
Constantin Brancusi, 1976
Carturarul de la Avrig, 1981
Lumina din Lumina, 1990
Pitbull
16 Aug 2009, 22:49
Hmm, acum doi ani, când fierbea topicul ästa, eu abia începusem sä-mi fac temele privind documentarul românesc contemporan... De-atunci, am cunoscut filmele lui Alecu Solomon, Florin Iepan, Thomas Ciulei... plus evolutia lor ulterioarä... E "exponential de semnificativ" cä, în paralel cu marea explozie din filmul de fictiune, acum avem si un excelent curent de documentare... Meritä sä dezvoltäm putin subiectul. Cine se-avântä...?
keepwalking
20 Aug 2009, 14:15
Eu cred ca regizorii de film documentar se afla pe nedrept intr-un con de umbra, obturati de stralucirea autorilor peliculelor de fictiune.
Din cate imi dau eu seama, a regiza un film documentar e ceva mai dificil decat in cazul celui de fictiune. Lucrezi cu oameni care nu sunt actori si care nu sunt intotdeauna foarte dispusi sa vorbeasca despre viata lor. In plus, munca de documentare e una sisifica. Uneori, depinzi de o informatie pe care o poti afla doar dintr-o singura sursa, iar daca sursa aceea nu poate fi accesata in nici un fel, tot ansamblul imaginat nu mai poate fi concretizat in forma dorita.
keepwalking
21 Aug 2009, 12:50
Filmul documentar "Australia", de Claudiu Mitcu, după o idee de Tudor Giurgiu, care prezintă echipa naţională de fotbal a persoanelor fără adăpost din România la Homeless World Cup Melbourne (2008), va fi proiectat, pe 30 septembrie, la Institutul Cultural Român (ICR) din Capitală. Personajele peliculei sunt şase timişoreni care ajung sportivi in ciuda statutului lor social defavorabil. Vasile Bereghi, Beniamin Calancea, Pavel Calancea, Daniel Podină, Claudiu Kostity şi Radu Muntean sunt membrii echipei de fotbal a persoanelor fără adăpost din România, coordonată de Mihai Rosuş, antrenorul ei. Filmul spune povestea fiecăruia dintre ei şi-i insoţeşte pe străzile Timişoarei, in cantonamentul de la Buziaş, până la experienţa obţinerii primului paşaport din viaţa lor şi la călătoria pe un alt continent pentru a-şi reprezenta ţara. Regizorul Claudiu Mitcu a mai realizat documentarul "Nisipuri" (2007).
Pitbull
21 Aug 2009, 12:56
Very interesting! I guess it's a must see.
keepwalking
03 Dec 2009, 11:23
"Capitalismul, reteta noastra secreta", un nou film documentar de Alexandru Solomon.
pentru a-l vedea, click mai jos:
http://plus7.arte.tv/fr/1697660,CmC=2956902.html
hellsteed
03 Dec 2009, 19:39
foarte bun documentaru, faza cu gigi si adaptabilitateaa lui la parlamentu european priceless...
vBulletin® v3.5.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.