View Full Version : "Noul val" se lanseaza (si) editorial
mihaifulger
27 Feb 2007, 06:17
Volumul de interviuri „Noul val” in cinematografia romaneasca, realizat de mine, va fi lansat pe 7 martie, incepand cu ora 19, la Orange Concept Store (Calea Victoriei nr. 41, langa magazinul „Muzica”).
Pana atunci, spuneti-mi ce credeti:
Avem un „Noul val” in cinematografie sau doar suntem (am fost?) pe val gratie catorva filme?
ricciotto
27 Feb 2007, 09:10
Volumul de interviuri „Noul val” in cinematografia romaneasca, realizat de mine, va fi lansat pe 7 martie, incepand cu ora 19, la Orange Concept Store
Succes! Sper ca vor veni multi cinefili si ca iti va amorti mana dand autografe :)
Pana atunci, spuneti-mi ce credeti:
Avem un „Noul val” in cinematografie sau doar suntem (am fost?) pe val gratie catorva filme?
Pana atunci? Eu am spus-o si pana acum, o zic chiar de multisor -- se fac doi ani de la ultima afirmatie in sensul asta: http://www.cinemagia.ro/forum/viewtopic.php?p=97772&highlight=renastere&wnd=_default#97772
Avem un nou val, da, se simtea de atunci ca se apropie, si nici nu vrei sa stii ce urmeaza!!!
Tsunami total! :)
Nu port degeaba nick de vizionar, vezi bine :D
Carmine Galante
27 Feb 2007, 10:20
Pana atunci, spuneti-mi ce credeti:
Avem un „Noul val” in cinematografie sau doar suntem (am fost?) pe val gratie catorva filme?
Imi pare rau pentru tine, dar despre un nou val in cinematograful romanesc se vorbeste de prin anii '50. Ideea nu este deloc noua, chiar perimata. Ca sa-ti dau un exemplu cat de cat recent si sa nu fac referiri la preistorie, anii '76etc :
Revista Pro Cinema nr. 47 din iulie 1999 : "Noul val in cinemaul romanesc - Generatia 2000". Spicuind : "Actorii tineri isi asteapta cu nerabdare regizorii si filmele. Poate ca acestea vor incepe sa intre in productie inainte ca ei sa-si consume rezervele si entuziasmul."
Si ca sa raspund la intrebare, nu, nu avem un nou val, o astfel de manifestare ar trebui sa fie constanta, nu sa se manifeste o data la doi ani, si atunci cu niste filme trase de par.
Imi pare rau pentru tine, dar despre un nou val in cinematograful romanesc se vorbeste de prin anii '50. Ideea nu este deloc noua, chiar perimata.
in afara cazului ca "noul val" este un cliseu dar este si defectuos folosit in definirea fenomenului cinematografic romanesc actual. termenul incearca sa reactiveze ideea de "Nouvelle Vague", dar acolo a fost ceva unitar (Truffaut a scris pt Godard, Chabrol pt Rivette si Rohmer) si se manifestau pe baza unor idei de innoire a expresiei cinematografice. La noi, cineastii nu se manifesta intr-un val, ci fiecare in paharul lui starneste o mica furtuna; de aceea si primim filme bune cu picatura.
mihaifulger
27 Feb 2007, 12:07
Pana atunci? Eu am spus-o si pana acum, o zic chiar de multisor -- se fac doi ani de la ultima afirmatie in sensul asta: http://www.cinemagia.ro/forum/viewtopic.php?p=97772&highlight=renastere&wnd=_default#97772
Avem un nou val, da, se simtea de atunci ca se apropie, si nici nu vrei sa stii ce urmeaza!!!
Tsunami total! :)
Nu port degeaba nick de vizionar, vezi bine :D
Ma bucura viziunea ta; si eu cred ca se poate vorbi de o (re)nastere a cinematografiei noastre. Cat va dura insa acest proces de primenire? Si cum putem sa il stimulam?
mihaifulger
27 Feb 2007, 12:21
Imi pare rau pentru tine, dar despre un nou val in cinematograful romanesc se vorbeste de prin anii '50. Ideea nu este deloc noua, chiar perimata. Ca sa-ti dau un exemplu cat de cat recent si sa nu fac referiri la preistorie, anii '76etc :
Revista Pro Cinema nr. 47 din iulie 1999 : "Noul val in cinemaul romanesc - Generatia 2000". Spicuind : "Actorii tineri isi asteapta cu nerabdare regizorii si filmele. Poate ca acestea vor incepe sa intre in productie inainte ca ei sa-si consume rezervele si entuziasmul."
Si ca sa raspund la intrebare, nu, nu avem un nou val, o astfel de manifestare ar trebui sa fie constanta, nu sa se manifeste o data la doi ani, si atunci cu niste filme trase de par.
Nici nu am pretins ca eu as fi introdus ideea / conceptul de "nou val" in cinematograful romanesc. Eu am intentionat ca, prin demersul meu editorial, sa-i sprijin pe cineastii "tineri" (cum bine stim, termenul este relativ; sa spunem ca se refera la regizorii care s-au impus dupa 1989, indiferent daca ei accepta sau nu inregimentarea intr-un "val" sau intr-o "generatie") care merita sa fie cunoscuti de catre spectatorii romani. Este simplu: o stire despre filmul regizorului CP, care ar fi luat un nou premiu important (al catelea?), iti poate intra pe o ureche si iesi pe cealalta; este cu totul altceva sa dispui de un volum in care sa fie adunati laolalta o buna parte din cineastii romani care conteaza si pe care sa il poti consulta oricand.
Foarte bun citatul ales de tine. Sa-si fi consumat oare rezervele si entuziasmul nu doar actorii, ci si spectatorii tineri, care asteapta de multi ani aceste filme?
Intr-adevar, manifestarea unui "nou val" trebuie sa fie constanta, cel putin pana la istoricizarea sa. Cum ii putem asigura aceasta constanta? Si aici, desigur, ajungem la eterna problema: banii (i.e. CNC-ul)...
ricciotto
27 Feb 2007, 12:26
Nu prea inteleg prima intrebare -- cum "cat va dura"? A inceput si va atinge un varf, daca vrei, peste cinci ani... Dar pronosticuri exacte in privinta asta sunt prea dificil de dat. Dupa care va fi... inca o cinematografie normala a lumii -- mai sprintara decat multe din Europa, totusi, pentru ca, spre deosebire de francezi, de pilda, nu avem prea multa jena in a adopta "what works", si nu avem nici "traditii" de care sa tinem cu dintii -- am avut doar elefanti.
Un singur pericol intrevad, si aici intram in a doua parte a intrebarii tale: acela al impunerii unei noi generatii de "elefanti". Deci, nu cumva ca "noul val" sa inceapa cu figuri maxime, sa pretinda ca i se cuvine totul si sa intre efectiv la inlocuirea valului taraitor de trista amintire, in detrimentul celor care tot vin si vin din urma. Asta trebuie sa impiedicam, si un prim pas ar fi sa avem grija de "constitutie" -- de felul cum se impart banii statului, deocamdata un motor urias pentru cinema-ul romanesc. Deci, sa nu se intre peste rand, sa nu se dea fonduri doar pe baza de CV, sa nu ne trezim din nou cu vreun Pintilie care filmeaza ce vrea, chiar la o varsta mai frageda. Sau -- cu atat mai mult cu cat ar incepe mai devreme!
Deci, regulile pot fi revazute, daca se considera ca ele nu sunt suficient de bune, dar a se pastra legea si a se mentine generoasa pentru toti.
In rest, critica sa isi faca datoria, si daca se poate cu mai mult zgomot, nu asa, viori discrete, si mai ales sa nu devina instrument de PR! Nu urasc nimic mai mult decat un critic "vandut" -- pe prietenie si ochi frumosi, nu altceva... Clicile care impaienjenesc ochiul profesionist si il transforma pe critic in PR hack vor exista insa mereu, si au existat dintotdeauna. Ba nu, mint, de cand s-a descoperit puterea presei scrise si a brandului artistic manarit prin ea. Deocamdata il suspectez pe Apollinaire ca ar fi inceput trendu' cu pricina, dar nu bag mana in foc, mai studiez.
Si multe altele, of course... Mai spune si tu. :)
mihaifulger
27 Feb 2007, 12:27
in afara cazului ca "noul val" este un cliseu dar este si defectuos folosit in definirea fenomenului cinematografic romanesc actual. termenul incearca sa reactiveze ideea de "Nouvelle Vague", dar acolo a fost ceva unitar (Truffaut a scris pt Godard, Chabrol pt Rivette si Rohmer) si se manifestau pe baza unor idei de innoire a expresiei cinematografice. La noi, cineastii nu se manifesta intr-un val, ci fiecare in paharul lui starneste o mica furtuna; de aceea si primim filme bune cu picatura.
Da, din nefericire "noul val" romanesc - plecam de la premisa ca exista asa ceva - nu este unitar, nu beneficiaza de solidaritatea care exista, cel putin la inceputul miscarii, intre reprezentantii importanti ai "Noului Val" francez. Insa nu crezi ca, de la "Marfa si banii" incoace (pentru a nu ne reintoarce la "buzduganul" aruncat de Nae Caranfil tocmai in 1993 sau poate chiar la Lucian Pintilie...), se simte - la inceput firav, acum din ce in ce mai puternic - aceasta "innoire a expresiei cinematografice" de care vorbesti?
mihaifulger
27 Feb 2007, 12:53
Nu prea inteleg prima intrebare -- cum "cat va dura"? A inceput si va atinge un varf, daca vrei, peste cinci ani...
Altfel spus, cat vom mai fi pe val? Crezi ca peste cinci ani filmele romanesti vor fi la fel de vanate de marile festivaluri precum cele - sa spunem - iraniene sau coreene?
Un singur pericol intrevad, si aici intram in a doua parte a intrebarii tale: acela al impunerii unei noi generatii de "elefanti". Deci, nu cumva ca "noul val" sa inceapa cu figuri maxime, sa pretinda ca i se cuvine totul si sa intre efectiv la inlocuirea valului taraitor de trista amintire, in detrimentul celor care tot vin si vin din urma. Asta trebuie sa impiedicam, si un prim pas ar fi sa avem grija de "constitutie" -- de felul cum se impart banii statului, deocamdata un motor urias pentru cinema-ul romanesc. Deci, sa nu se intre peste rand, sa nu se dea fonduri doar pe baza de CV, sa nu ne trezim din nou cu vreun Pintilie care filmeaza ce vrea, chiar la o varsta mai frageda. Sau -- cu atat mai mult cu cat ar incepe mai devreme!
Sincer sa fiu, eu i-as da bani "pe neve" unui Cristi Puiu, cel putin pana isi termina ciclul de filme inceput cu "Lazarescu"... :)
Ai dreptate: va exista mereu pericolul inlocuirii unor "elefanti" sau "dinozauri" cu altii, "de-ai nostri", dar cred ca deocamdata putem sa ne asumam aceste riscuri.
In rest, critica sa isi faca datoria, si daca se poate cu mai mult zgomot, nu asa, viori discrete, si mai ales sa nu devina instrument de PR! Nu urasc nimic mai mult decat un critic "vandut" -- pe prietenie si ochi frumosi, nu altceva... Clicile care impaienjenesc ochiul profesionist si il transforma pe critic in PR hack vor exista insa mereu, si au existat dintotdeauna. Ba nu, mint, de cand s-a descoperit puterea presei scrise si a brandului artistic manarit prin ea. Deocamdata il suspectez pe Apollinaire ca ar fi inceput trendu' cu pricina, dar nu bag mana in foc, mai studiez.
Si multe altele, of course... Mai spune si tu. :)
La noi, institutia criticii (si nu ma refer numai la cinema) este in cadere libera de ani buni... Criticii ar trebui sa faca mai mult zgomot, spui tu, dar ce sa faci daca te adresezi unor surzi?! Cand un film precum "Garcea si oltenii" sau "Orient Express", desfiintate de toti criticii (cei care le lauda nu pot fi numiti critici), atrag in sali un numar record de spectatori, iar un Corneliu Porumboiu sau Radu Muntean de abia aduc cateva mii, nu-ti vine sa te lasi de meserie?
ricciotto
27 Feb 2007, 12:58
in afara cazului ca "noul val" este un cliseu .
I myself appreciate a good nitpicking once in a while, but this is not the case.
Ce "cliseu"? O expresie intrata in vocabularul universal, check it out:
Dictionary.com Unabridged (v 1.1)
nou·velle vague [noo-vel vag]
plural nou·velles vagues [noo-vel vag]
1. a new wave, trend, movement, phase, etc., esp. in an art form.
2. the films of a group of young French and Italian filmmakers, beginning in the late 1950s, who emphasized conscious manipulation of film techniques and psychological probing instead of plot.
[Origin: lit., new wave]
Dictionary.com Unabridged (v 1.1)
Based on the Random House Unabridged Dictionary, © Random House, Inc. 2006.
American Heritage Dictionary
new wave
n.
often New Wave
A movement in French cinema in the 1960s, led by directors such as Jean Luc Godard and François Truffaut, that abandoned traditional narrative techniques in favor of greater use of symbolism and abstraction and dealt with themes of social alienation, psychopathology, and sexual love. Also called nouvelle vague.
Any of various new movements in cinema, especially one led by a group of experimental filmmakers.
An avant-garde or experimental movement, as in the arts.
Music A style of rock music popularized in the early 1980s, marked by the use of synthesizers.
[Translation of French nouvelle vague : nouvelle, new + vague, wave.]
dar este si defectuos folosit in definirea fenomenului cinematografic romanesc actual. termenul incearca sa reactiveze ideea de "Nouvelle Vague", dar acolo a fost ceva unitar (Truffaut a scris pt Godard, Chabrol pt Rivette si Rohmer) si se manifestau pe baza unor idei de innoire a expresiei cinematografice. La noi, cineastii nu se manifesta intr-un val, ci fiecare in paharul lui starneste o mica furtuna; de aceea si primim filme bune cu picatura
Asta s-a uscat si a cazut singura, nu ti-o mai comentez.
Mihai is right on the money, si ca terminologie, si ca idei.
Pitbull
27 Feb 2007, 12:59
Nu-i zic "Nou val", cä sunä... învechit.
Dar - da! Il avem!
Cred c-am sä vin si la lansare.
mihaifulger
27 Feb 2007, 13:03
Nu-i zic "Nou val", cä sunä... învechit.
Dar - da! Il avem!
Cred c-am sä vin si la lansare.
Multumesc, te astept cu drag.
Stiu ca suna invechit. Am sa folosesc de acum "noul cinema romanesc". :)
ricciotto
27 Feb 2007, 13:17
:D
Nu te lasi convins cam usor pentru un critic, Mihai? Argumentul este foarte discutabil. Mie, de exemplu, mi se pare ca "noul val" suna si propriu, si plastic. "Noul cinema romanesc" nu rimeaza cu nimic, nu emite energie, nu ameninta, nu e exciting, nici exhilarating, nada! E un exponat de muzeu plictisitor -- deja!
Nu degeaba s-au impus "new wave", "nouvelle vague", "noul val". They've got "IT"!
8)
mihaifulger
27 Feb 2007, 13:25
:D
Nu te lasi convins cam usor pentru un critic, Mihai? Argumentul este foarte discutabil. Mie, de exemplu, mi se pare ca "noul val" suna si propriu, si plastic. "Noul cinema romanesc" nu rimeaza cu nimic, nu emite energie, nu ameninta, nu e exciting, nici exhilarating, nada! E un exponat de muzeu plictisitor -- deja!
Nu degeaba s-au impus "new wave", "nouvelle vague", "noul val". They've got "IT"!
8)
Era o gluma. Intr-adevar, de asta am si pus "noul val" in titlul volumul, pt ca starneste interesul. Si, la urma urmelor, nu toti au auzit de "Nouvelle Vague"...
Pitbull
27 Feb 2007, 13:27
PERSONAL (färä sä le propun nimänui cu oarecari ambitii de generalizare), simt în sinea mea formulele:
- Prezentul (filmului românesc)
- Inceputul (tot al lui ;) )
mihaifulger
27 Feb 2007, 13:33
PERSONAL (färä sä le propun nimänui cu oarecari ambitii de generalizare), simt în sinea mea formulele:
- Prezentul (filmului românesc)
- Inceputul (tot al lui ;) )
Prima ar merge, mai ales daca ar capata, ca in engleza, valoarea de "prezent etern"...
A doua mi se pare putintel cam dura...
Carmine Galante
27 Feb 2007, 13:40
Foarte bun citatul ales de tine. Sa-si fi consumat oare rezervele si entuziasmul nu doar actorii, ci si spectatorii tineri, care asteapta de multi ani aceste filme?
Articolul apartine Ioanei Uricaru, am uitat sa dau autorul. De dragul acestei discutii interesante am sa mai scriu din el p-aici, ca sa vezi cum se analizau chestiile in '99 (la fel ca si azi si la fel ca si in obositele anchete ale revistei Cinema, care incep de prin 1966 :w00t: . Toate au aceiasi tema pe mici variatiuni : Cinematograful romanesc incotro? Unde sunt filmele domnilor? Conditia filmului ro. in lume ? Influentele lui, noul val etc etc etc, de fiecare data ca puncte de referinta se luau filme precum Padurea spanzuratilor, Moara cu noroc, Reconstituirea, Duminica la ora 6 si inca doua - trei exemple. Sa fim seriosi astea sunt filme de 60 de ani si m-am cam saturat sa fie puncte de reper. In acceptiune mea nu exista un val nou romananesc, iar singurul regizor care poate fi luat in seama dupa revolutie ramane DOAR Lucian Pintilie. Astia noi (chiar daca sunt mult mai apropiat ca varsta de ei) nu m-au convins deloc.
ricciotto
27 Feb 2007, 13:59
Altfel spus, cat vom mai fi pe val? Crezi ca peste cinci ani filmele romanesti vor fi la fel de vanate de marile festivaluri precum cele - sa spunem - iraniene sau coreene?
:lol: Pentru mine, vanatoarea de la festivaluri inseamna destul de putin. Eu vreau filme vanate de public in salile de cinema ALE LUMII :oops:
Optimismul meu, dara, este monumental, si pentru mine ce s-a vazut pana acum sunt doar semne incipiente. De aceea nu admit ideea "trecerii peste rand" pe principiul unui premiu/succes. "Cec in alb"? De ce ar avea orice profesionist, cat de mic, nevoie de asa ceva? Ce i se cere primului debutant poate constitui un impediment pentru marele premiat? Acesta din urma are dreptul sa trateze cu flit un concurs din care vin miliarde? Pe ce lume? De ce?
Uite asa se construieste, pardon, se continua Romania aia pe care o vrem uitata cu totii.
Ai dreptate: va exista mereu pericolul inlocuirii unor "elefanti" sau "dinozauri" cu altii, "de-ai nostri", dar cred ca deocamdata putem sa ne asumam aceste riscuri.
BA NU, FRATE, NU PUTEM! Si este treaba criticii sa o spuna! Nu putem nici cu o virgula sa ne abatem de la regulamente! It's that simple! Asa construiesti o lume civilizata, nu cu "cecuri in alb", cu "neve"-uri, pe "incredere". Asa a mers pana acum si de asta ne era sila, remember?
La noi, institutia criticii (si nu ma refer numai la cinema) este in cadere libera de ani buni... Criticii ar trebui sa faca mai mult zgomot, spui tu, dar ce sa faci daca te adresezi unor surzi?! Cand un film precum "Garcea si oltenii" sau "Orient Express", desfiintate de toti criticii (cei care le lauda nu pot fi numiti critici), atrag in sali un numar record de spectatori, iar un Corneliu Porumboiu sau Radu Muntean de abia aduc cateva mii, nu-ti vine sa te lasi de meserie?
Lasa, ca stii tu ce vreau sa zic :)
Si nu, sa nu iti vina sa te lasi de meserie, sa te extinzi, acum sunt si bloguri, si forumuri, si alte forme de a ajunge la ceilalti, si sa o tii pe a ta, sa mori cu ei de gat! :x
mihaifulger
27 Feb 2007, 14:23
Sa fim seriosi astea sunt filme de 60 de ani si m-am cam saturat sa fie puncte de reper. In acceptiune mea nu exista un val nou romananesc, iar singurul regizor care poate fi luat in seama dupa revolutie ramane DOAR Lucian Pintilie. Astia noi (chiar daca sunt mult mai apropiat ca varsta de ei) nu m-au convins deloc.
Te cam contrazici putin: nu mai vrei ca "Duminica la ora 6" sau "Reconstituirea" sa fie puncte de reper, dar crezi ca, dintre regizorii de dupa revolutie, Pintilie este singurul regizor care poate fi luat in seama?!
Din pacate, nu prea avem la ce sa ne raportam dintre filmele de pana in 1989, de aceea ii inteleg pe cei care afirma ca nu am avut (ba chiar nu avem) o cinematografie.
Sper, totusi, ca vreunul dintre regizorii din "noul val" sa ajunga sa te convinga, desi, daca nici "Lazarescu" n-a reusit-o, mi-e greu sa spun cine va putea s-o faca...
Altfel spus, cat vom mai fi pe val? Crezi ca peste cinci ani filmele romanesti vor fi la fel de vanate de marile festivaluri precum cele - sa spunem - iraniene sau coreene?
pana la urma tu percepi "valul" ca pe un segment de top festivalier sau ca o actiune creativa ce transforma paloarea cinemaului romanesc in culori mai vizibile?!
mereu a existat un asa-zis "nou val" in cinemaul romanesc, secat doar prin anii '80 cand doar un Daneliuc sau un Pita au mai realizat filme de calitate. fiindca un organism viu daca nu este "primenit" va mucegai, va rugini, fara a mai interesa pe nimeni.
in afara cazului ca "noul val" este un cliseu .
I myself appreciate a good nitpicking once in a while, but this is not the case.
Ce "cliseu"? O expresie intrata in vocabularul universal, check it out:
Dictionary.com Unabridged (v 1.1)
nou·velle vague [noo-vel vag]
plural nou·velles vagues [noo-vel vag]
1. a new wave, trend, movement, phase, etc., esp. in an art form.
2. the films of a group of young French and Italian filmmakers, beginning in the late 1950s, who emphasized conscious manipulation of film techniques and psychological probing instead of plot.
[Origin: lit., new wave]
Dictionary.com Unabridged (v 1.1)
Based on the Random House Unabridged Dictionary, © Random House, Inc. 2006.
American Heritage Dictionary
new wave
n.
often New Wave
A movement in French cinema in the 1960s, led by directors such as Jean Luc Godard and François Truffaut, that abandoned traditional narrative techniques in favor of greater use of symbolism and abstraction and dealt with themes of social alienation, psychopathology, and sexual love. Also called nouvelle vague.
Any of various new movements in cinema, especially one led by a group of experimental filmmakers.
An avant-garde or experimental movement, as in the arts.
Music A style of rock music popularized in the early 1980s, marked by the use of synthesizers.
[Translation of French nouvelle vague : nouvelle, new + vague, wave.]
esti complet habarnista. nu vezi ca "La Nouvelle Vague" defineste ceva f bine delimitat ca perioada si ca areal?
germanii s-au improspatat prin "New German Cinema", spaniolii post-franchisti prin "Movida-style", englezii s-au desprins aparte prin "Free Cinema", gashca lui von Trier au tulburat apele prin "Dogma'95" si evident ca fiecare a incercat sa aduca un "ceva" in plus, sa inventeze o noua litera in alfabet, cum spunea von Trier, dar au stiut sa-si confectioneze un blazon de recunoastere. Pana si polonezii au avut celebra "Scoala de la Lodz" care prin anii '60 kiar se suprapunea, ca titulatura, cu un nou stil.
dar romanii, in lipsa de fapte si de idei, raman saraci in concepte, si de asta am si afirmat ca la noi nu exista niciun nou val, exista doar o aglomerare de stropi de ploaie ce apar dupa o seceta (sa nu uitam ca-n anul 2000 nu s-a realizat niciun film romanesc).
si revin la ideea cu "La nouvelle vague", aici era vorba de-o exprimare comuna, aveau ca punct de plecare un anume manifest la care au aderat (de exemplu Louis Malle a realizat filme in aceeasi perioada cu Truffaut, Rohmer, Chabrol, Godard, dar niciodata nu s-a afiliat grupului), deci titulatura asta se confunda cu definitia unui grup care si-a propus ceva.
si kiar lipsa unei denumiri aparte pt a defini un fenomen cinematografic autohton, ce noua ni se pare spectaculos, dilueaza incercarea de a identifica acest fenomen.
mihaifulger
27 Feb 2007, 15:02
Altfel spus, cat vom mai fi pe val? Crezi ca peste cinci ani filmele romanesti vor fi la fel de vanate de marile festivaluri precum cele - sa spunem - iraniene sau coreene?
pana la urma tu percepi "valul" ca pe un segment de top festivalier sau ca o actiune creativa ce transforma paloarea cinemaului romanesc in culori mai vizibile?!
In mod ideal, valoarea unui "nou val" trebuie sa fie recunoscuta si intern (prin receptarea criticilor si prin primirea spectatorilor), si extern (la marile festivaluri, in circuitul cinematografic din alte tari, poate chiar la premii de genul Oscarurilor), apoi prin lucrari de specialitate. Esti puternic in tara, esti puternic si afara...
mihaifulger
27 Feb 2007, 15:32
dar romanii, in lipsa de fapte si de idei, raman saraci in concepte, si de asta am si afirmat ca la noi nu exista niciun nou val, exista doar o aglomerare de stropi de ploaie ce apar dupa o seceta (sa nu uitam ca-n anul 2000 nu s-a realizat niciun film romanesc).
Si nu crezi ca stropii astia de ploaie, acumulandu-se, vor forma in cativa ani un"val"? :)
si kiar lipsa unei denumiri aparte pt a defini un fenomen cinematografic autohton, ce noua ni se pare spectaculos, dilueaza incercarea de a identifica acest fenomen.
Corect, lipsa unei denumiri ingreuneaza sansele de a detecta specificitatea acestui grup de cineasti. Cum sa le spunem, "UNATC-istii"? 8) Unii nici n-au terminat scoala aia (de la Cristi Puiu la Constantin Popescu, ca sa nu mai vorbim de documentaristi)... "Milenaristii", "douamiistii" - termeni folositi in campul literar? Sau "mizerabilistii" :sick: ? Poate ai tu vreo propunere mai buna...
ricciotto
27 Feb 2007, 15:59
"Noul val" will do just fine for now, Mihai. You did the right thing.
S-a dus demult vremea "ism"-elor si "ist"-ilor. Daca tii neaparat, "nouvalistii". 8) Nu exista un curent aici, nici coerenta stilistica, nu exista nici o personalitate care se impune si in jurul careia se aduna altii, nu exista manifeste, nu e decat... "un nou val" de indivizi care au ceva de spus, care au invatat sa o spuna mai bine decat predecesorii lor si carora li s-au deschis mintile intr-un alt sistem.
E DESTUL sa ne bucuram. E bine sa il remarcam si sa il salutam.
Ca va fi sau nu vreun "ism" in anii care vin, nu m-as aventura sa pronostichez. Asta depinde de "actanti". Daca apare cineva suficient de dornic sa iste asa ceva, cu un program both catchy and timely, si persoana sa fie suficient de carismatica incat sa ii convinga si pe altii sa adere la el, de ce nu?
Ar insemna o investitie de timp si energie destul de greu de justificat la nivel individual, de aceea sunt putini excentricii care se preteaza la a lansa 'isme'.
Oricum, scanand orizontul meu, nu intrevad nimic. Si nici nu e un lucru rau, lasa asa, diversitate, dinamism, ce atata plictis-isme? Poate altii, mai aproape de alte zone, au alta perspectiva, ar fi interesant de aflat.
(will someone please teach marx some "basic interaction skills from a moderator's posture?". thanks.)
Pitbull
27 Feb 2007, 16:02
Marx, fii cuminte.
Corect, lipsa unei denumiri ingreuneaza sansele de a detecta specificitatea acestui grup de cineasti. Cum sa le spunem, "UNATC-istii"? 8) Unii nici n-au terminat scoala aia (de la Cristi Puiu la Constantin Popescu, ca sa nu mai vorbim de documentaristi)... "Milenaristii", "douamiistii" - termeni folositi in campul literar? Sau "mizerabilistii" :sick: ?
nici nu stiu ce regizori ai catalogat ca apartinand acestui impropriu "nou val" si pe ce criterii i-ai ales.
StefanDo
27 Feb 2007, 20:22
@marx
Cartea lui Mihai Fulger contine interviuri cu Nae Caranfil, Thomas Ciulei, Alexandru Solomon, Cristi Puiu, Hanno Hofer, Cristian Mungiu, Florin Iepan, Radu Muntean, Catalin Mitulescu, Tudor Giurgiu, Constantin Popescu si Corneliu Porumboiu. Daca toate interviurile sunt la fel de interesante ca cel cu Nae Caranfil, singurul pe care am apucat sa-l citesc, cartea chiar merita... :)
@everybody
Zece exemplare din "Noul val" in cinematografia romaneasca pot fi castigate la concurs pe Cinemagia. Inscrieti-va aici: http://www.cinemagia.ro/contest.php
mihaifulger
27 Feb 2007, 21:04
"Noul val" will do just fine for now, Mihai. You did the right thing.
Multumesc mult pentru incurajare. :)
mihaifulger
27 Feb 2007, 21:09
Volumul meu cuprinde interviuri cu (in ordinea varstei):
Nae Caranfil (ca "precursor"), Cristi Puiu, Hanno Hofer, Cristian Mungiu, Radu Muntean, Catalin Mitulescu, Tudor Giurgiu, Constantin Popescu si Corneliu Porumboiu (pt fictiune) si Thomas Ciulei, Alexandru Solomon si Florin Iepan (pt documentar).
Spuneti-mi va rog cine credeti ca ar mai merita sa intre intr-un eventual volum de tip "Who's Who" cu regizorii de dupa 1989. Desigur, in afara sarmanului Cristian Nemescu - ma urasc pt ca nu am reusit sa fac interviu si cu el, atunci cand as mai fi putut...
Carmine Galante
27 Feb 2007, 21:12
Te cam contrazici putin: nu mai vrei ca "Duminica la ora 6" sau "Reconstituirea" sa fie puncte de reper, dar crezi ca, dintre regizorii de dupa revolutie, Pintilie este singurul regizor care poate fi luat in seama?!
Era o contradictie voita. Tocmai asta e frumusetea contradictiei, ca dupa aproape 50 de ani de cinema romanesc sovietizat, comunist etc ma raportez la un regizor care era reper recunoscut (mai mult sau mai putin pe la colturi) si pentru tovii' de atunci. Asta e realitatea. Exceptand Balanta, O vara de neuitat, Terminus Paradis, vreo doua Daneliuc (care intre timp s-a pierdut pe traseu) nu prea am la ce sa ma raportez. Mai apropiat de mine si de gusturile mele, dintre cei tineri, e Radu Muntean cu Furia.
"Lazarescu" n-a reusit-o, mi-e greu sa spun cine va putea s-o faca...
Am mai spus-o in nenumarate randuri, asta e un film la care nu pot sa ma uit. Am incercat de cateva ori. Il gasesc imposibil, si ma opresc cu epitetele aici. ;)
Carmine Galante
27 Feb 2007, 21:15
dar romanii, in lipsa de fapte si de idei, raman saraci in concepte, si de asta am si afirmat ca la noi nu exista niciun nou val, exista doar o aglomerare de stropi de ploaie ce apar dupa o seceta (sa nu uitam ca-n anul 2000 nu s-a realizat niciun film romanesc).
Valid comentariul.
mihaifulger
27 Feb 2007, 21:21
nici nu stiu ce regizori ai catalogat ca apartinand acestui impropriu "nou val" si pe ce criterii i-ai ales.
Am avut doua criterii principale: unul cronologic (sa fi debutat in lungmetraj sau sa fi realizat macar niste scurtmetraje importante din '90 incoace - in a doua categorie se afla Hanno Hofer si Constantin Popescu) si altul valoric (reflectat in premii notabile si cronici/recenzii favorabile). Desigur, a intervenit si subiectivitatea mea, precum si dorinta de a nu plictisi cititorii - vezi si formatul dinamic (zic eu) al volumului.
mihaifulger
27 Feb 2007, 21:33
Spui un lucru foarte destept. Ce-a fost in astia doi ani din urma nu se poate sub nicio forma numi "nou val"...
Totusi, in fond si la urma urmei, o denumire, un titlu, nu este nimic altceva decat o conventie... Deci de ce va cramponati asa de mult de o conventie? :huh:
In viziunea mea, "noul val" este anticipat de Nae Caranfil (vezi mai ales "E pericoloso sporgersi"), se naste odata cu debutul lui Cristi Puiu ("Marfa si banii") si atinge punctul maxim de pana acum prin acelasi Cristi Puiu ("Lazarescu") si Corneliu Porumboiu ("A fost sau n-a fost?"). Acestea ar fi deci principalele repere (trei debuturi importante si poate cel mai bun film romanesc - cel mai premiat e cu siguranta - din toate timpurile). In concluzie, nu e vorba numai de doi ani...
StefanDo
27 Feb 2007, 21:35
Un fragment din interviul cu Nae Caranfil este postat pe homepage. Il gasiti aici: http://www.cinemagia.ro/news.php?news_id=4261
mihaifulger
27 Feb 2007, 21:38
Era o contradictie voita. Tocmai asta e frumusetea contradictiei, ca dupa aproape 50 de ani de cinema romanesc sovietizat, comunist etc ma raportez la un regizor care era reper recunoscut (mai mult sau mai putin pe la colturi) si pentru tovii' de atunci. Asta e realitatea. Exceptand Balanta, O vara de neuitat, Terminus Paradis, vreo doua Daneliuc (care intre timp s-a pierdut pe traseu) nu prea am la ce sa ma raportez. Mai apropiat de mine si de gusturile mele, dintre cei tineri, e Radu Muntean cu Furia.
La Pintilie, ar mai fi de mentionat "Niki Ardelean" (chiar daca lui Cristi Puiu si lui Razvan Radulescu nu le place), iar Daneliuc si-a mai revenit putin cu "Sistemul nervos" (asta dupa duda - eufemistic vorbind - "Ambasadori...").
Inteleg deci ca cele trei "filme despre revolutie" nu te-au impresionat...
Imi pare sincer rau ca nu te poti uita la "Lazarescu".
mihaifulger
27 Feb 2007, 21:50
Astept sugestiile voastre.
Poate imi spuneti si ce credeti despre urmatoarele afirmatii ale lui Nae Caranfil:
Pe de alta parte, criticii nu vor inceta sa bata clopotele in sat, anuntand, la fiecare doi-trei ani, aparitia unei "noi generatii”. E mica lor marota: le place sa adune mere cu pere, sa inventeze "valuri” (noi sau vechi), "generatii” (de aur sau de sacrificiu), sa organizeze talentul, prin natura lui haotic si dezordonat, si sa-l repartizeze pe grupuri. Cam in acelasi mod in care cateva sute de pusti debusolati, veniti din diverse colturi ale tarii si neavand in comun decat o lada de lemn, sunt aliniati unul langa altul si declarati brusc "batalion”. Eu cred in doua mari categorii: talente si mediocritati. Talentele sunt, in general, individualiste, nesolidare, nu se recunosc unele pe altele, prefera sa traiasca in salbaticie. Mediocritatile sunt sociale, agresive si ataca in haita. Criteriile lor de asociere tin de instinct, nu de varsta sau de program estetic. Accepta insa cu incantare sa fie etichetati ca "val”, "curent” sau "generatie”. Si, de regula, primii care se agata de argumentul varstei (al tineretii sau, dimpotriva, al experientei) sunt impostorii.
Volumul meu cuprinde interviuri cu (in ordinea varstei):
Nae Caranfil (ca "precursor"), Cristi Puiu, Hanno Hofer, Cristian Mungiu, Radu Muntean, Catalin Mitulescu, Tudor Giurgiu, Constantin Popescu si Corneliu Porumboiu (pt fictiune) si Thomas Ciulei, Alexandru Solomon si Florin Iepan (pt documentar).
Spuneti-mi va rog cine credeti ca ar mai merita sa intre intr-un eventual volum de tip "Who's Who" cu regizorii de dupa 1989. Desigur, in afara sarmanului Cristian Nemescu - ma urasc pt ca nu am reusit sa fac interviu si cu el, atunci cand as mai fi putut...
vad ca i-ai scapat pe Titus Muntean al carui "Examen" a fost kiar interesant. Napoleon Helmis cu "Italiencele" a incercat ceva nou si partial a reusit. Dragos Iuga a avut un scurt-metraj in facultate, "Nu", premiat la cateva festuri importante la nivel de "juniori". Catalin Leescu, un promotor al filmului independent care anul asta a fost selectionat pt al doilea an consecutiv la ECU (European Independent Film Festival) de la Paris.
PS: era necesar sa fie si Cristian Nemescu cuprins in aceasta carte, macar prin aspectul ca a realizat cel mai premiat scurt-metraj romanesc. eu ma bucur ca am reusit sa realizez un interviu cu el, mi-am dat seama de patima lui pentru film.
ricciotto
27 Feb 2007, 22:03
Apropiat? Da. "Nou val"? Nu. Sper ca nu... Ar fi pacat ca oameni atat de diferiti, atat de talentati (fiecare in felul sau), sa-si compromita marea lor aventura personala, destinul lor individual, pentru o strategie de grup, indiferent cat de mediatica s-ar putea dovedi o noua "Dogma", de exemplu.
Ia te uita, e de acord cu mine :) Si nu cu marx :x
Foarte fain interviul, Mihai, chiar l-ai inspirat de a luat-o asa, de la amintirile din copilarie... Poate ar trebui sa il tragi de limba in continuare, sa scrieti o carte, un fel de "Caranfil despre Caranfil", cu tine la carma...
Mai ales daca va iesi pe cat de maret suna "Restul e tacere"!
Cu titlul, am usoare nedumeriri: sper sa nu fie un semnal ca se lasa de cinema! :oops:
mihaifulger
27 Feb 2007, 22:05
vad ca i-ai scapat pe Titus Muntean al carui "Examen" a fost kiar interesant. Napoleon Helmis cu "Italiencele" a incercat ceva nou si partial a reusit. Dragos Iuga a avut un scurt-metraj in facultate, "Nu", premiat la cateva festuri importante la nivel de "juniori". Catalin Leescu, un promotor al filmului independent care anul asta a fost selectionat pt al doilea an consecutiv la ECU (European Independent Film Festival) de la Paris.
PS: era necesar sa fie si Cristian Nemescu cuprins in aceasta carte, macar prin aspectul ca a realizat cel mai premiat scurt-metraj romanesc. eu ma bucur ca am reusit sa realizez un interviu cu el, mi-am dat seama de patima lui pentru film.
Titus Muntean a fost o optiune, insa nu stiu sa fi facut nimic important dupa "Examen" (care si mie mi-a placut mult): documentarul despre satul Dragus nu m-a impresionat, poate doar contributia la serialul "Lombarzilor 8" (btw, stiti daca se mai reia serialul ala?)...
Napoleon Helmis - cuvantul esential e "partial", din pacate...
Dragos Iuga - interesanta propunere, mai ales ca i-am vazut la Anim'est o animatie misto ("Povara umbrei"); nu poate fi un alt regizor Dragos Iuga, nu?
Si la Catalin Leescu m-am gandit; sper insa sa faca macar un scurtmetraj ceva mai lung...
Cat despre Cristian Nemescu, daca voi scoate o a doua editie a volumului sau o noua carte despre "noul val", poate imi dai voie sa includ si interviul tau cu el... E clar ca el nu trebuie sa lipseasca dintr-o asemenea carte si sunt convins ca premiera lui "California Dreaming" va fi un eveniment...
Apropiat? Da. "Nou val"? Nu. Sper ca nu... Ar fi pacat ca oameni atat de diferiti, atat de talentati (fiecare in felul sau), sa-si compromita marea lor aventura personala, destinul lor individual, pentru o strategie de grup, indiferent cat de mediatica s-ar putea dovedi o noua "Dogma", de exemplu.
Ia te uita, e de acord cu mine :) Si nu cu marx :x
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
jeez
tu nu vezi ca Nae Caranfil respinge ideea de "nou val"?!!!
mihaifulger
27 Feb 2007, 22:10
Foarte fain interviul, Mihai, chiar l-ai inspirat de a luat-o asa, de la amintirile din copilarie... Poate ar trebui sa il tragi de limba in continuare, sa scrieti o carte, un fel de "Caranfil despre Caranfil", cu tine la carma...
Mai ales daca va iesi pe cat de maret suna "Restul e tacere"!
Cu titlul, am usoare nedumeriri: sper sa nu fie un semnal ca se lasa de cinema! :oops:
Iti multumesc din nou. Intre noi fie vorba (sper sa nu vada Nae Caranfil ce scriu aici :D ...), am avut si eu aceeasi idee; e un interlocutor perfect pentru un volum de convorbiri.
Don't worry, nu se lasa de cinema. El insusi a trait mult timp in "salbaticie", intr-o cinematografie in care nu-si gasea locul...
ricciotto
27 Feb 2007, 22:19
Chiar n-avem ce discuta...
Respinge ideea de "val" in sensul dorit de tine, "inchegat", inchistat in dogme si manifeste. Ca si mine mai inainte. Valul "meu" este format din individualitati. Dar, la naiba, degeaba am vorbit atat?
Nu va mai imaginati valurile oceanului, frate, ci valuri de oameni. Multi, de toate varstele si rasele, fiecare cu treburile lui, dar venind in acelasi timp, in aceeasi directie, pe aceeasi strada.
Sau culoar de spital. Si nu, nu poarta toti halate albe.
Carmine Galante
27 Feb 2007, 22:35
"E pericoloso sporgersi"...
Acceptabil.
"se naste odata cu debutul lui Cristi Puiu ("Marfa si banii")"...
Eu nu inteleg extazul provocat de acest film. E filmat cu pelicula donata de la gunoi, e tras in kioscu' lu' tanti Jeni de la parter, cu duba lu' unkiu Nicu care are taraba in Europa, cu niste dialoguri taiate cu drujba luata de la chineji. Sa fim seriosi. Road movie my ass.
Carmine Galante
27 Feb 2007, 22:37
[serialul "Lombarzilor 8" (btw, stiti daca se mai reia serialul ala?)...
Mediocru. Urmaresti asa ceva?
StefanDo
27 Feb 2007, 22:47
@marx si ricciotto
potoliti-va
sunteti total off-topic
ori spuneti ceva despre cei 12, ori tu ricciotto iei emetiral in atelier, iar tu marx la clasic :P
hm, inca o clipa de total off-topic, emetiralul este si supozitor?!?!?! :D
sfarsitul off-topicului :P
Carmine Galante
27 Feb 2007, 22:52
God, I rock!
Eu am indoieli in privinta asta.... :sleep:
ricciotto
27 Feb 2007, 23:01
@Carmine-why-do-I-even-bother: E o eroare de gust, Carmine, vorba lui ALS. :D
@mihai: Succes sa il convingi atunci! Si, BTW, am mai citit o chestie pe LiterNet de tine, cronica la "Modigliani". Sa remarci ca l-au uitat pe Brancusi! You're GOOD! :)
Sa mai vii pe aici, ce daca ai terminat cu promotia cartii, OK?
We're cool. And when we're not, i-auzi, ni se administreaza Emetiral. :shock:
mihaifulger
28 Feb 2007, 05:08
[serialul "Lombarzilor 8" (btw, stiti daca se mai reia serialul ala?)...
Mediocru. Urmaresti asa ceva?
L-am urmarit. Era cu totul altceva decat obisnuitele seriale romanesti. Din pacate, pe masura ce inainta, se apropia tot mai mult de soap (ca sa nu spun telenovela). Oricum, sunt curios sa vad o noua serie.
mihaifulger
28 Feb 2007, 05:17
"se naste odata cu debutul lui Cristi Puiu ("Marfa si banii")"...
Eu nu inteleg extazul provocat de acest film. E filmat cu pelicula donata de la gunoi, e tras in kioscu' lu' tanti Jeni de la parter, cu duba lu' unkiu Nicu care are taraba in Europa, cu niste dialoguri taiate cu drujba luata de la chineji. Sa fim seriosi. Road movie my ass.
Te invit sa-l revezi si sa mai discutam. Dincolo de problemele tehnico-financiare cu care s-a confruntat, filmul asta a produs o adevarata revolutie - sau o tendinta, cum spunea un operator - in cinematografia noastra. Si nu uita arta actorilor... (Poti ignora totusi ulterioara evolutie - sau mai degraba involutie - a protagonistului). :sick:
mihaifulger
28 Feb 2007, 05:23
Sa mai vii pe aici, ce daca ai terminat cu promotia cartii, OK?
Am sa revin cu siguranta, I like it here! 8)
Totusi, ne putem intoarce la oile noastre? Ce alti regizori romani ati mai include in "noul val" (or whatever you call it) si, eventual, de/prin ce?
mihaifulger
28 Feb 2007, 08:18
Diseara, de la ora 18.30, la Institutul Cultural Roman (Aleea Alexandru 38, Bucuresti) va avea loc proiectia scurtmetrajelor "Apartamentul", "Canton" si "Apa" (nou!) de Constantin Popescu.
Accesul publicului este liber.
Ce alti regizori romani ati mai include in "noul val" (or whatever you call it) si, eventual, de/prin ce?
en bref:
Calin Netzer. are 4 premii la Locarno si locul lui in siajul noului val....
Carmine Galante
28 Feb 2007, 09:02
(Poti ignora totusi ulterioara evolutie - sau mai degraba involutie - a protagonistului). :sick:
E de blamat si nu prea ...
mihaifulger
28 Feb 2007, 09:24
Ce alti regizori romani ati mai include in "noul val" (or whatever you call it) si, eventual, de/prin ce?
en bref:
Calin Netzer. are 4 premii la Locarno si locul lui in siajul noului val....
Asa-i; din pacate, din cate stiu eu, el chiar nu a mai facut nimic notabil de vreo cinci ani. Stiu doar ca a avut un proiect respins la ultimul concurs CNC si, ca atare, a lansat o noua formula - utila, poate, in contextul discutiei noastre; este vorba de "generatia inabusita" (replica la "generatia asteptata" a "Cotidianului").
mihaifulger
28 Feb 2007, 09:27
(Poti ignora totusi ulterioara evolutie - sau mai degraba involutie - a protagonistului). :sick:
E de blamat si nu prea ...
Totusi, intre "Marfa si banii" sau "Occident" si "Numai iubirea" sau "Lacrimi de iubire" e diferenta ca de la cer la pamant.
I know, money talks, but still...
mihaifulger
28 Feb 2007, 09:28
Ce documentaristi si documentare va plac si ar putea intra in "noul val"?
mihaifulger
28 Feb 2007, 10:40
Daca preferati documentarele, tot astazi, de la ora 19, la Cinemateca Eforie, Cineclubul il are ca invitat pe Alexandru Solomon. Merita sa-i (re)vedeti filmele "Omul cu o mie de ochi" (2001), despre Iosif Berman, primul fotoreporter din Romania, si "Franzela exilului" (2003), despre autoexilul berlinez al lui Caragiale. Ca de obicei, proiectia va fi urmata de discutii, in acest caz si cu autorul documentarelor prezentate.
revenind la titulatura de "nou val":
a aduna intr-un termen stramt cineasti din generatii diferite, cu stiluri diferite si vizibili in timpuri diferite nu ajuta la definirea niciunei idei. si nu cred ca era necesara marsarea pe un termen anume, ci era mai profitabila o incercare de adjectivare a fenomenului....
ar mai fi de discutat si uzura termenului de "nou val", prea des folosit si-n alte domenii, ceea ce ii reduce intensitatea de identificare....
oricum, nu cred ca sunt f importante aceste nuantari terminologice, ci mai grav este ca industria de film romaneasca nu exista nici macar la stadiul de embrion. au disparut sute de cinematografe care reprezentau o piatza de expunere si desfacere, deci, implicit nivelul de accesibilitate al unui film si cel de profit va sucomba. daca n-ai un loc de vanzare, cum poti face bani?!
iar cnc-ul isi permite sa arunce bani pe filme jenante.
singura evadare ar fi ca regizorii talentati sa lucreze cu producatori si bani straini, dar asta inseamna sa renunte la unele balcanisme ce inca le mai intovarasesc mentalitatile.
Pitbull
28 Feb 2007, 18:17
E, aici Marx sistematizeazä câteva idei esentiale - desi cu unele nu sunt întru totul de acord:
a aduna intr-un termen stramt cineasti din generatii diferite, cu stiluri diferite si vizibili in timpuri diferite nu ajuta la definirea niciunei idei.
De acord si nu prea. Pe de o parte, nu sunt chiar atât de diferiti. Pe de altä parte, au în comun un element esential: valoarea ca atare. Face mai mult decât dacä aveau, sä zicem, si o oarecare "platformä", dar nu si coaiele necesare pentru a o impune bine.
si nu cred ca era necesara marsarea pe un termen anume, ci era mai profitabila o incercare de adjectivare a fenomenului....
ar mai fi de discutat si uzura termenului de "nou val", prea des folosit si-n alte domenii, ceea ce ii reduce intensitatea de identificare...
Da, cum am mai spus.
oricum, nu cred ca sunt f importante aceste nuantari terminologice, ci mai grav este ca industria de film romaneasca nu exista nici macar la stadiul de embrion.
Prea mult spus. Dacä-i vorba sä fim medical-parabolic-exacti, la stadiul de "embrion" a existat întotdeauna - dar din embrionul ästa se tot nästeau copii morti (pânä-n 1989), iar pe urmä, printre still-borns, mai apäreau si unii avortoni monstruosi (vii sau tot morti). ACUM, în sfârsit, proportia de normalitate (SI valoare) a crescut îndeajuns încât, raportându-ne la "foetusul generic" al cinematografiei si la eventuala "generatie actualä", sä spunem mai mult decât "a-nceput sä miste" - sä spunem: "Are momente de luciditate!"
au disparut sute de cinematografe care reprezentau o piatza de expunere si desfacere, deci, implicit nivelul de accesibilitate al unui film si cel de profit va sucomba. daca n-ai un loc de vanzare, cum poti face bani?!
DA! Si e FOARTE RAU! Si-n plus, sä nu uitäm cä pur si simplu le-au furat ca sä le vândä ca piese de schimb!
iar cnc-ul isi permite sa arunce bani pe filme jenante.
Ce sä mai vorbim? Vezi si topicul aferent: "C.N.C., Cristi Puiu, greata dimineata..."
http://www.cinemagia.ro/forum/viewtopic.php?t=12322
singura evadare ar fi ca regizorii talentati sa lucreze cu producatori si bani straini, dar asta inseamna sa renunte la unele balcanisme ce inca le mai intovarasesc mentalitatile.
Da. Si asta si fac. Si cred cä se vede destul de clar c-a început si desprinderea de balcanisme. (Precizare: filme ca ale lui Cristi Puiu, Porumboiu si Muntean sunt filme non-balcanice despre balcanism! La fel ca non-plicticoase despre plictisealä, non-banale despre banalitate, non-x despre x. De-aia-s asa de bune.
Carmine Galante
28 Feb 2007, 19:37
Totusi, intre "Marfa si banii" sau "Occident" si "Numai iubirea" sau "Lacrimi de iubire" e diferenta ca de la cer la pamant.
I know, money talks, but still...
Eu stiu ce spui tu, am vorbit cu unii din echipa de actori. In urma acestor productii, si-au luat case, masini, duc un trai decent. La o masa unu mi-a zis, ce vrei frate, sa astept sa ma cheme unu' la doi ani sa fac capodopere si intre timp sa mananc pateu ardealu'? Si asta cam asa e, acolo muncesc zi de zi, si pe bani multi, te asigur.
Eu sunt convins ca multi dintre cei mari ar da orice sa fie chemati in serialele astea, in plus a mai dat o sansa unora care erau terminati, a caror cariera se incheiase de mult, gen Papaiani, Jean Constantin, Iurie Darie etc. Na, ca m-am transformat in avocatul necuratului.
Carmine Galante
28 Feb 2007, 19:39
Ce documentaristi si documentare va plac si ar putea intra in "noul val"?
F. Iepan, cu tot ce a facut. Din pacate nu-mi mai amintesc cum se cheama cel cu romanii plecati la bijnita in Iugoslavia. Muntii nostri aur poarta, noi cersim din poarta-n poarta. Damn, m-a impresionat la vremea respectiva.
mihaifulger
28 Feb 2007, 22:26
@marx
Sunt de acord, e nevoie de adjectivarea "noului val", numai ca eu unul nu am reusit sa gasesc nici un termen potrivit.
Cat despre starea industriei de film, cred ca noi o putem sprijini deocamdata prin promovarea adevaratelor valori si refuzul impostorilor. Unii dintre tinerii regizori chiar au reusit sa lucreze, cum le ceri tu, (si) cu producatori si bani straini - Nae Caranfil si Catalin Mitulescu sau Alexandru Solomon si Florin Iepan sunt exemple bune. Totusi, suntem inca la inceput...
@Pitbull
De unde crezi ca incepe desprinderea de balcanism(e)?
@Carmine Galante
Te prinde bine postura de avocat al necuratului. 8)
Cred ca te referi la documentarul "Peisaj dupa embargo" (1997).
Carmine Galante
28 Feb 2007, 22:42
mai grav este ca industria de film romaneasca nu exista nici macar la stadiul de embrion. au disparut sute de cinematografe care reprezentau o piatza de expunere si desfacere, deci, implicit nivelul de accesibilitate al unui film si cel de profit va sucomba. daca n-ai un loc de vanzare, cum poti face bani?!
iar cnc-ul isi permite sa arunce bani pe filme jenante.
singura evadare ar fi ca regizorii talentati sa lucreze cu producatori si bani straini, dar asta inseamna sa renunte la unele balcanisme ce inca le mai intovarasesc mentalitatile.
Nu stiu daca asta e solutia, dar in orice caz, cinematograful romanesc nu exista, iar problema nu cred ca sunt nici actorii, nici regizorii si nici banii, ci apetitul foarte scazut al publicului de la noi pentru cinema de calitate, lipsa de educatie minima cinematografica, probleme zilnice ale omului care-l indeparteaza si-l fac numai de film sa nu aiba chef. Toate astea concura spre faliment. DRCF - UL AVEA IN '89 455 DE SALI DE CINEMA. AZI NU CRED CA MAI FUNCTIOANEAZA 50. De profit nici nu cred ca mai e nevoie sa pomenesc. La toate acestea se adauga pofta pentru jaf si devalizare a celor din societatile de specialitate (Rofilm, RomaniaFilm), ma refer la conducere, care nu prea are de-a face cu cinema-ul, care considera munca in domeniul asta un simplu job, o ocazie de a face bani, faptu' ca-s numiti pe criterii politice si mai ales ca aceste societati nu s-au privatizat la timp.
@Carmine Galante
Te prinde bine postura de avocat al necuratului. 8)
I know.
Cred ca te referi la documentarul "Peisaj dupa embargo" (1997).
Dap, il caut acum sa-l revad sa vad daca-mi lasa aceiasi impresie. Oricum stiu ca regizorul a avut originala idee de a organiza premiera exact la punctul de trecere, la granita. Protagonistii au fost primii care au vazut filmul, multi plangeau.
mihaifulger
01 Mar 2007, 11:35
Ce alte documentare romanesti de dupa 1989 v-au placut / v-au marcat?
mihaifulger
04 Mar 2007, 18:27
Am dorit ca lansarea volumului meu de interviuri (va reamintesc: miercuri 7 martie, de la 7 p.m., la Orange Concept Store de pe Calea Victoriei) sa fie insotita de proiectia unui lungmetraj realizat de unul dintre cei 12 cineasti inclusi in carte. Neputand decide de unul singur, v-am propus un poll (vezi http://www.cinemagia.ro/poll_vote.php?id=102), astfel incat voi sa aveti ocazia sa decideti ce film doriti sa (re)vedeti. Cele trei optiuni:
1. "Dolce far niente" (1998) de Nae Caranfil - o raritate: o coproductie europeana (Franta-Italia) remarcabila, cu un buget urias pentru noi (5 milioane de dolari), semnata de un regizor roman (care a facut si scenariul, adaptat dupa un roman de Frederic Vitoux) si, in acelasi timp, un film cu o istorie dramatica, aproape necunoscut in Romania;
2. "Marfa si banii" (2001) de Cristi Puiu - cel mai important lungmetraj de debut de dupa 1989, reprezentand practic actul de nastere al "noului val" de cineasti autohtoni; venit dupa "anul zero" (in 2000 nu am avut nici o premiera romaneasca!), el a revolutionat scenaristica, interpretarea si regia practicate la noi;
3. "Marele jaf comunist" (2005) de Alexandru Solomon - unul dintre cele mai bune documentare romanesti de dupa 1989; primul lungmetraj al regizorului a castigat premii importante la festivaluri de gen si a intrat in circuitul cinematografic autohton, unde, din pacate, nu a rezistat mult, desi a generat o dezbatere substantiala in presa.
Pana miercuri, mai puteti inca vota ce film ati dori sa vedeti dintre cele trei, iar pe forum va puteti spune opinia despre aceste titluri si regizorii lor (si nu numai...).
Carmine Galante
04 Mar 2007, 19:19
Am votat Marele jaf comunist.
Revenind la "noul val", cred ca ar fi interesant sa vorbim nu numai despre realizatori ci si despre actori. Par examplu Dorina Chiriac, care declara in revista amintita de mine ca i-ar placea s-o joace pe Lolita, a disparut in ceata, nu am mai auzit / vazut nimic despre / cu ea.
In ceea ce priviste intrebarea (fara raspuns deocamdata) lansata de M. Fulger, in sectiunea documentare, in afara de filmele lui Iepan nu tin minte sa fi vazut ceva interesant. Si inca ceva, unii o sa rada, pe defuncta tele7abc era o emisiune Reporterii Tele7abc care avea niste reporataje care tindeau de cele mai multe ori spre documentar. Acolo era un baiat destept (o sa-mi aduc aminte si numele) care a facut niste chestii pe care le tin minte si acum : primul reportaj cu regizorul cersetor de la Universitate (subiect preluat de toate televiziunile apoi), altul despre ultimul atelier de reparat instrumente muzicale din Romania, cel cu leprosii de la Tichilesti si multe altele. Le am notate pe undeva, revin.
mihaifulger
04 Mar 2007, 19:29
De acord, sa vorbim si despre actorii din "noul val": Andi Vasluianu, Dragos Bucur, Bogdan Dumitrache, Alexandru Papadopol (disparut, cum spuneam, in ceata telenovelistica :( ), mai tinerii Ipate si Istodor, Maria Dinulescu (si ea protagonista de telenovela, mai nou), Adriana Butoi (oare ce mai face?), Mara Nicolescu, Dorotheea Petre, Ana Ularu, Maria Popistasu, Ioana Barbu.. who else?
Din pacate, Dorina Chirac a mai aparut doar la Florin Piersic jr.
Iti astept(am) revenirea.
Pana atunci, o intrebare: ati vazut vreun documentar al lui Dumitru Budrala?
1. "Dolce far niente" (1998) de Nae Caranfil - o raritate: o coproductie europeana (Franta-Italia) remarcabila, cu un buget urias pentru noi (5 milioane de dolari), semnata de un regizor roman (care a facut si scenariul, adaptat dupa un roman de Frederic Vitoux) si, in acelasi timp, un film cu o istorie dramatica, aproape necunoscut in Romania;
eh, nu e kiar o raritate pt ca a fost difuzat destul de mult timp pe HBO, dar e un film prea bun, comparativ cu alte creatii ale regizorilor romani, pentru a nu fi revazut....
mihaifulger
05 Mar 2007, 14:07
@marx
Intr-adevar, a fost difuzat de HBO acum cativa ani, insa, dupa stiinta mea, doar de 3-4 ori, si niciodata in prime time!
Cand am spus ca este o raritate, ma refeream la faptul ca este o coproductie europeana - si cu buget impresionant, pe deasupra - semnata de un regizor roman. Mai cunosti vreun caz similar?
Cand am spus ca este o raritate, ma refeream la faptul ca este o coproductie europeana - si cu buget impresionant, pe deasupra - semnata de un regizor roman. Mai cunosti vreun caz similar?
ca buget nu stiu, dar au mai facut si alti regizori romani fiilme cu bani europeni: Gabrea, Pintilie, Radu Mihaileanu, Bogdan Dumitrescu, iar din scenariul lui Puiu, Offset, a iesit un film ratat.
mihaifulger
05 Mar 2007, 15:44
ca buget nu stiu, dar au mai facut si alti regizori romani fiilme cu bani europeni: Gabrea, Pintilie, Radu Mihaileanu, Bogdan Dumitrescu, iar din scenariul lui Puiu, Offset, a iesit un film ratat.
Corect, s-au mai facut filme cu bani europeni, insa "Dolce" a fost facut fara bani romanesti!
Carmine Galante
05 Mar 2007, 18:11
Gabrea.
Sa incercam sa uitam amintirile neplacute.
Radu Mihaileanu
Trahir, excelent film, de nota 11, putin comentat pe cinemagia.
mihaifulger
05 Mar 2007, 19:40
@Carmine Galante
Si "Train de vie" sau "Va, vis et deviens" sunt filme excelente pentru un regizor roman. Din pacate, oricate medalii i-ar da Basescu, Radu Mihaileanu nu mai este un regizor roman...
Carmine Galante
05 Mar 2007, 21:18
Radu Mihaileanu nu mai este un regizor roman...
Se declara el francez? Totusi subiectul din Trahir era destul de romanesc, cel din Train de vie a fost filmat pe meleaguri romanesti pentru ca era o locatie ieftina, si printre putinele care mai dispunea de o linie ferata neelectrificata, deci se putea folosi un tren pe carbuni. Asta stiu sigur.
mihaifulger
05 Mar 2007, 21:42
Radu Mihaileanu nu mai este un regizor roman...
Se declara el francez? Totusi subiectul din Trahir era destul de romanesc, cel din Train de vie a fost filmat pe meleaguri romanesti pentru ca era o locatie ieftina, si printre putinele care mai dispunea de o linie ferata neelectrificata, deci se putea folosi un tren pe carbuni. Asta stiu sigur.
Nu e vorba k se declara francez, dar are cetatenie franceza, traieste acolo si revine in Romania doar de placere. Nu-l vad, de exemplu, intrand in concurs la CNC... :)
Carmine Galante
05 Mar 2007, 22:17
Nu-l vad, de exemplu, intrand in concurs la CNC... :)
Nici eu, cred ca e si o chestie asa de prestij, in plus nu cred ca i-ar fi mai usor sa gaseasca finantari in Franta decat sa apeleze la saracitul buget cnc. Sunt curios, Pintilie de cate ori a luat lovele de la cnc, sau daca a luat, si ce buget a avut Niki si Flo. Cred ca a fost minuscul.
mihaifulger
06 Mar 2007, 12:31
Aseara s-a intamplat un lucru ciudat in sondajul pe care vi l-am propus pentru a alege filmul ce va insoti lansarea de maine seara (vezi http://www.cinemagia.ro/poll_vote.php?id=102): atunci cand "Marfa si banii" parea ca va castiga detasat, "Dolce far niente", care se afla cam la acelasi nivel cu "Marele jaf comunist", la distanta mare de lider, a recuperat ff rapid aceasta distanta si a trecut in frunte (in numai cateva ore!). Nu stiu exact cui i se datoreaza aceasta ascensiune vertiginoasa (e posibil ca si interventiile mele sa fi contat...) si, desi ma bucur pentru filmul lui Nae Caranfil, care merita cu siguranta sa fie mult mai cunoscut (de altfel, asta a fost si motivul pentru care l-am inclus in poll), nu pot sa nu ma intreb cat de corecta este aceasta schimbare de lider. Mai am si un motiv de intristare: dintre cei trei regizori, Nae Caranfil este singurul care nu poate fi prezent la lansarea din Orange Concept Store, in acest moment aflandu-se tocmai in Los Angeles, unde isi monteaza noul lungmetraj.
Oricare ar fi rezultatul final al sondajului, voi apela la bunavointa celor de la OCS pentru a proiecta cele doua filme "perdante" (carora, o stim foarte bine, pozitia din acest poll nu le umbreste cu nimic meritele indiscutabile), in alte doua seri, in prezenta cineastilor. Sunteti de acord?
Pitbull
06 Mar 2007, 12:58
Eccelent!
Mie, unu', îmi convine, "Dolce..." e singurul Nae pe care nu l-am väs't. "Marfa..."-l are fi-miu, o sä-l väd la el când am chef, iar "Jafu'...", data viitoare. Misto si cä vine Cristi, chiar aveam de tocat niste chestii cu el. Cât despre Nae, lasä, sä-si monteze el filmu-acolo, la L.A., cä bine face. :)
mihaifulger
06 Mar 2007, 13:21
Ma bucur ca macar o persoana este de acord cu mine. 8)
ciudat? corect? hmm... a fost "ciudat" si "incorect" sa presupui le-am vazut deja pe toate si sa ne ceri sa alegem pe care sa-l revedem... daca m-as fi tinut de litera legii, n-ar fi trebuit sa votez cu dolce far niente pt ca nu l-am vazut niciodata, deci n-as avea de ce sa-l revad...
StefanDo
06 Mar 2007, 16:56
Exprimarea cu "revedeti" imi apartine suta la suta. Nu am vazut DFN, nici MJC, dar, fiind filme lansate acum cativa ani, mi-a sunat mai bine :) Oricum, e bine ca putem vedea toate filmele, indiferent de rezultatul acestui poll (care va fi inchis azi la miezul noptii, deci grabiti-va daca mai vreti sa schimbati ceva :) ).
Pana atunci, o intrebare: ati vazut vreun documentar al lui Dumitru Budrala?
Eu am vazut doar "La drum", acum cativa ani. Filmul trateaza, in maniera foarte realista, problema transhumantei si viata ciobanilor din Marginimea Sibiului. La vremea respectiva, mi s-a parut foarte bine realizat, si cred ca a fost si foarte premiat. De regula, Dumitru Budrala isi prezinta documentarele la festivalul ASTRA FILM de la Sibiu, asa ca, daca ajungeti pe acolo, s-ar putea sa le puteti vedea(din arhiva studioului Astra). Anul asta festivalul se tine in perioada 22-28 octombrie.
mihaifulger
08 Mar 2007, 20:35
"La drum" este, intr-adevar, un film bun, dar "Blestemul ariciului" este chiar si mai impresionant. Genul de documentar praticat de Dumitru Budrala - mai apropiat de antropologie si de "observatia participativa", lipsit de cosmetizari si de fictionalizari, dar empatic si onest - este destul de original pentru filmul romanesc si ii asigura un loc privilegiat in cinematografia autohtona.
In"La drum", "observatia participativa", cum spui, se potriveste la fix. Cum a procedat Budrala acolo? si-a luat aparatura necesara si un cort, si, cred ca fara prea multe pretentii, gen apa calda si croissante frantuzesti la micul dejun, s-a alaturat unui cioban care ii povestea (si cu care povestea) despre diverse intamplari si experiente conexe acestui "drum al oilor". Asa, insotindu-l pe cioban, a surprins cel mai bine ceea ce si-a propus; daca ramanea in fotoliu acasa si facea o lucratura de film din multa documentatie adunata, nu facea nimic autentic. Dar asa, a iesit ceva misto.
Daca si in "Drumul ariciului", Budrala si-a luat cortul si a filmat un arici de dimineata pana seara, atunci tot respectul, si vreau sa vad documentarul. Nu ca nu as vrea sa-l vad daca titlul ar fi metaforic, dar imi plac oamenii care, in conditiile in care nu primesc ban de la nici un cnc sau guvern, se descurca foarte bine si singuri si reusesc sa impuna un stil. Si mai mult, reusesc sa organizeze un Astra Film Fest, la care vin cu placere si profesionisti din strainatate.
Stiu ca daca vom continua sa vorbim aici despre documentarul lui Budrala, am parea inactuali (lansarea cartii tale a avut deja loc) si off topic...ca sa nu zic desueti. Cine sa mai analizeze mersul documentarului din Romania, cand la film artistic stam cum stam? Cum sa-l incadram pe Budrala intr-un "nou val" de autori de documentar de calitate, cand abia daca se stie cine-i Budrala?
Mai bine i-am face dreptate cu un topic separat; ar fi mai adecvat.
Eu iti doresc ca peste 10 ani sa scrii o carte si despre "noul val" al regizorilor de film documentar romanesc. Dar cred ca 10 ani e o estimare muuult prea optimista :( , ce parere ai?
mihaifulger
10 Mar 2007, 06:27
1. "Observatia participativa" este termenul folosit de antropologi (o buna parte din ei) pt a-si descrie metoda de lucru.
2. In "Blestemul ariciului" nu este vorba despre un arici, ci despre o familie cumplit de saraca de tigani/romi baiesi; ariciul vine dintr-o legenda a acestor oameni. Cu exceptia "ramei", modalitatea de realizare este aceeasi, iar rezultatul este senzational, trust me.
3. Dumitru Budrala incearca de ani buni sa faca un nou film despre transhumanta, dupa "La drum", dar nu primeste bani de la CNC.
4. Sunt de acord cu un topic separat dedicat acestui cineat f original (cel putin in context romanesc), dar, din pacate, nu stiu daca am mai gasi participanti...
5. In volumul meu despre "Noul val" exista 9 regizori de fictiune si 3 documentaristi (Thomas Ciulei, Florin Iepan & Alexandru Solomon); am considerat ca 25% este un procent corect pt documentar. Trebuie spus ca, atunci cand faceam interviurile pt volum, nu vazusem inca nici un film al lui Budrala (asta s-a intamplat in toamna la Astra, un festival cu adevarat minunat). Dintre documentaristii care s-au mai impus dupa revolutie, ar mai putea intra intr-un astfel de volum - pe langa Budrala - Laurentiu Calciu, Diana Deleanu, Sorin Iliesiu, Cornel Mihalache sau Ileana Stanculescu... E greu de gasit puncte comune intre ei, dar cred ca ar merita sa fie mai cunoscuti.
Cam atat...
daca "observatia participativa" este doar o metoda de lucru, inseamna ca eu am gresit utilizand formula asta(+ghilimelele) acolo. dar am inteles semnificatia(fondul) metodei lui Budrala, aceea de implicare prin participare directa in teren(un fel de munca de 'documentare' pe teren), si la asta am vrut sa...bat. Deci a fost ,cred, un fel de fond bun fara forma buna.
cu subiectul din "Blestemul ariciului" sunt..touchee...efectiv familia de baiesi foarte saraci mi-a atins deja o coarda sensibila. legenda n-o stiu, dar imi pot imagina multe. am sa incerc sa-mi fac rost de film si sa-l vad.
si eu care am fost sigura ca n-ai atins in carte subiectul "documentar" nici macar in proportie de 25%..te-am cam subestimat in necunostinta de cauza, nu? :)
deci merci pentru precizari si completari.
mihaifulger
11 Mar 2007, 12:07
deci merci pentru precizari si completari.
Cu placere.
Vorbind cu tine, mi-am dat seama ca ar fi nevoie de un nou topic despre documentarul romanesc pe acest forum.
StefanDo
12 Mar 2007, 13:10
Acum ca am terminat noul numar al revistei Cinemagia, e timp sa zic si cum s-a petrecut lansarea cartii lui Mihai. Persoanele prezente: regizorii Catalin Mitulescu, Constantin Popescu, Alexandru Solomon, Hanno Hoefer si criticii Magda Mihailescu, Alex Leo Serban, Dana Duma, Andreea Chiriac, Valerian Sava, Andrei Cretulescu, Laurentiu Bratan.
Discutia a fost pasionanta, o ocazie atat pentru regizori, cat si pentru critici si public sa-si spuna fiecare parerea si impresiile despre film in general si "noul val" in special. Dupa o scurta polemica, incercata si pe acest topic, in legatura cu justetzea formulei "noul val" (foarte vag - conform calamburului "la nouvelle vague c'est vague" - dupa parerea unora, bazat pe o reala afinitate, dupa parerea altora), discutia s-a indreptat spre probleme mai acute: relatia/disputele dintre regizori si critici, purtate in detrimentul publicului. Catalin Mitulescu a invitat criticii si publicul la solidaritate intru succesul cinematografului romanesc.
Regizorii au fost de parere ca criticii sunt puntea dintre cineasti si public, cei care "traduc" semnificatiile si mesajele cineastilor ghidand/educand astfel publicul si promovand noile valori ale tinerilor regizor. Din nefericire, s-au plans criticii, publicul nu prea citeste cronici si nu se lasa usor educat si nici ghidat. Magda Mihailescu a deplans lipsa unei reviste "serioase" de film, gen "Cahiers du Cinema", un punct de referinta la care sa poata apela toti cinefilii, in locul paginilor de critica, raspandite prin atatea publicatii.
Chiar daca in noul numar al Cinemagia am inclus si o pagina dedicata Cinematecii, pentru dumneaei revista noastra ramane "de informare", ceea ce este foarte adevarat :). Dar cata nevoie are Romania de o asemenea revista serioasa? Cum s-ar putea ea intretine intr-o tara in care Cinemateca de-abia rezista si in care filmul piratat se consuma acasa, intre patru pereti, in locul spatiului generos al cinematografului si-al marelui ecran?
Voi ce parere aveti despre ideile enumerate mai sus? Ce credeti ca trebuie sa faca cineastii/criticii/publicul pentru ca regizorii sa nu mai depinda de CNC, de exemplu, castigandu-si o autonomie financiara absolut necesara pentru a crea filme noi? Ce ar putea face Cinemagia, de exemplu, pentru a ghida publicul si a-l face sa nu ocoleasca filmele romanesti (bune!), care se afla mai intotdeauna la coada box-office-ului? Ce ar putea face regizorii pentru a atrage publicul? Este nevoie de subiecte noi, stiluri noi, actori noi? Cum se poate obtine un succes de public (si deci financiar) realizand in acelasi timp un film valoros si premiabil ca MDL, CMPSL, HVA sau AFSNF?
Multe intrebari, multe probleme deocamdata fara raspuns/rezolvare. Tot ce pot sa va promit este ca regizorii enumerati mai sus si altii care nu au fost prezenti la lansarea de miercuri vor citi ideile si solutiile voastre... ;)
Carmine Galante
12 Mar 2007, 13:56
Chiar daca in noul numar al Cinemagia am inclus si o pagina dedicata Cinematecii, pentru dumneaei revista noastra ramane "de informare", ceea ce este foarte adevarat :). Dar cata nevoie are Romania de o asemenea revista serioasa? Cum s-ar putea ea intretine intr-o tara in care Cinemateca de-abia rezista si in care filmul piratat se consuma acasa, intre patru pereti, in locul spatiului generos al cinematografului si-al marelui ecran?
Nu se poate intretine. Revista pro cinema nu a mai aparut din motive strict economice. Era de calitate (atat grafic, hartie, continut etc) dar scumpa si nu se vindea. Iar sarbu face afaceri, daca nu merge inchide sau vinde. Asta e economia de piata. De "Noul cinema" ce sa mai vorbim...
o solutie sigura ar fi ca regizorii sa continue sa faca filme bune... asa cum publicul si distribuitorii au renuntat sa mai riste pe filme romanesti dupa atatea esecuri, tot asa vor redeveni interesati dupa cateva succese de critica sau pe la festivaluri... sunt optimista, stiu, dar cred ca trebuie doar sa mai avem putina rabdare.
gionloc
12 Mar 2007, 14:29
pai si in cazul cinemagiei, ideea "revista de informare" nu stiu cit se poate sustine!
adica: revista e cumparata pentru informatii? sau in cazul incare e un film bun adaugat ei?
eu cred ca varianta a doua e cea reala.
cred ca inserturi (mai) teoretice (dar aplicate) fac bine revistelor, care se vor altfel de informare.. cine cumpara revista pentru ca are un film atasat nu e interesant in a o citi... cine o cumpara pentru a o citi nu prea gaseste mai nimic in plus fata de informatiile libere altfel pe net si libere de orice substrat de cele mai multe ori... iar atunci nu o vor mai lua... astfel ca pentru cei din urma ar fi interesant sa fie si alt-ceva decit simple prezentari (cele din Filmul Tau sint de-a dreptul cretine) a ceea ce se invirte pe ecrane sau pe dvd. exista posibilitatea ca si cei care cumpara initial revista pentru ca e atasat un dvd.. sa descopere ca despre film se poate vorbi si altfel decit in impresii de moment (si alea atit de precare de cele mai multe ori).
faptul ca lumea nu pare dispusa a citi critica de film pare oarecum adevarat.. dar intrebarea poate fi si rasturnata: cita critica veritabila se face?
faptul ca ies carti despre film e important deocamdata. e cartea lui MF, a lui als (partea eseistica!)... iese in scurt timp primul volum din Idea Cinema (vor fi cel putin 2 anul acesta)... treptat cred ca lumea se va obisnui si cu un alt discurs despre film...iar odata obisnuita il va cauta... iar toate acestea vor deveni si mai insemnate daca filme precum Hirtia, A fost sau n-a fost? sau MDL sau ceea ce se anunta a fi Restul e tacere, ba chiar Legaturile lui Tudor G., vor fi prezente anual pe ecrane: ele cer si altfel de povesti post-filmice decit cele din magazine de duminica.
Alex Leo Serban
12 Mar 2007, 14:40
Revista pro cinema nu a mai aparut din motive strict economice. Era de calitate (atat grafic, hartie, continut etc) dar scumpa si nu se vindea...
this is bullshit: procinema si-a intrerupt aparitia pt k onor conducerea redactiei a hotarit - spre cinstea ei! - sa nu o puna p coperta p janine, consoarta bossului :w00t: asta e micul adevar - mai putin glorios decit cred unii (vezi mai sus) si cva mai anecdotic, dar 100% adevarat (o stiu din sursa sigura).
dar musiu sirbu a facut asta cu toate revistele kre-si creasera un vad: le-a tinut cit le-a tinut, apoi le-a desfiintat: afacerile k afacerile, dar mai tre sa li s piarda si urma, nu? (hint-hint...)
in cazul procinema-ului, makr redactorii i-au luat-o inainte si - prin 'nesupunere civila' - i-au dat un argument forte sa-i concedieze...
pt gionloc
cum adik (numai) 'partea eseistik'?! din cite stiu, nici makr n-ai citit cartea :oops:
oricum, nu stiu d c s spune k nu s citeste carte d film: stiu k cei d la polirom s pregatesc sa scoata al 2-lea tiraj al cartii mele...
gionloc
12 Mar 2007, 18:03
pt gionloc
cum adik (numai) 'partea eseistik'?! din cite stiu, nici makr n-ai citit cartea :oops:
oricum, nu stiu d c s spune k nu s citeste carte d film: stiu k cei d la polirom s pregatesc sa scoata al 2-lea tiraj al cartii mele...
eu am plecat in raspunsul meu dela ceea ce spunea Stefan:
Din nefericire, s-au plans criticii, publicul nu prea citeste cronici si nu se lasa usor educat si nici ghidat. Magda Mihailescu a deplans lipsa unei reviste "serioase" de film, gen "Cahiers du Cinema", un punct de referinta la care sa poata apela toti cinefilii, in locul paginilor de critica, raspandite prin atatea publicatii.
am dat exemplele vizibile mai sus si am formulat o intrebare!
dupa cum poti observa :x, nu am lansat niciun fel de comentariu privind valoarea eseurilor (ca asa e, inca nu le-am citit :P), ci doar am spus ca atunci cind vorbesti despre nevoia de a intilni si altfel de scrieri despre film decit cele cronicaresti, eseul e de mentionat!
iar ca se vind cartile - foarte bine, asta speram si noi cu titlurile din vremurile a venir!
deci nu e cazul sa rosesti :oops: aiurea :P (loool)
Carmine Galante
12 Mar 2007, 18:37
[this is bullshit: procinema si-a intrerupt aparitia pt k onor conducerea redactiei a hotarit - spre cinstea ei! - sa nu o puna p coperta p janine, consoarta bossului :w00t: asta e micul adevar - mai putin glorios decit cred unii (vezi mai sus) si cva mai anecdotic, dar 100% adevarat (o stiu din sursa sigura).
dar musiu sirbu a facut asta cu toate revistele kre-si creasera un vad: le-a tinut cit le-a tinut, apoi le-a desfiintat: afacerile k afacerile, dar mai tre sa li s piarda si urma, nu? (hint-hint...)
in cazul procinema-ului, makr redactorii i-au luat-o inainte si - prin 'nesupunere civila' - i-au dat un argument forte sa-i concedieze...
..
Se prea poate nu te contrazic, dar adevarul este ca sarbu aparea intotdeauna pe pagina unu' si doi alaturi de j de janine (intotdeauna era prezentat "CA ACEST MECENA AL CINEMATOGRAFIEI ROMANESTI", iar janine cu "Eclipsa" (colectia aia penibila cu piramidele + alte efecte de 2 lei, facuta de altii) a fost si pe coperta. Da, ce pl. lui, el era sefu' pan' la urma. Vad ca in ultimul timp (de ceva ani incoa') nu prea mai vrea publicitate moca, sta ascuns precum cartita.
Cand sarbu si j formau un cuplu, aparitiile din procinema semanau cu cele ale odiosilor din fost "cinema".
mihaifulger
13 Mar 2007, 11:31
Ati cam deviat de la subiectul/subiectele discutiei.
Eu as reveni la ideea revistei de cinema. Plecand de la premisele ca o astfel de publicatie nu poate rezista fara sustinere financiara si ca mogulii media gen Sarbu nu (mai) vor sa se implice in astfel de proiecte, poate ca o eventuala revista ar trebui scoasa de UCIN sau (din nou) de CNC... Mai mult, cum exista mai multe grupuri de critici si filmologi/cinefili, ar fi utila, cred eu, organizarea unui concurs de proiecte - cum s-a intamplat, de exemplu, la Uniunea Scriitorilor - si... may the best one win!
Ce parere aveti?
Carmine Galante
13 Mar 2007, 15:59
Ce parere aveti?
Eu unul as da bani pe orice are legatura cu cinema-ul, dar nu ma intereseaza revistele gen mac, care scriu despre "filme". Nu conteaza cine o scoate, cum se cheama, oricum e seceta mare de cativa ani si gasesc jenant ca intr-o tara cu 20 de mil. de capete sa nu existe o revista k lumea cu acest subiect. Asa ca revin la spusele mele, asta arata cat de mare este interesul in Romania in ceea ce priveste acest domeniu.
Alex Leo Serban
14 Mar 2007, 15:35
aici eu ii dau dreptate infamului nume (cine ar fi crezut?): nu cre k e nevoie d o revista d cinema in ac mom in ro! nu exista o piata pt asta
pt carti da pt k e totusi carte
iar tentative cnciste d scoatere a unei rev d cinema au mai fost (mie insumi mi s-a propus recent sa conduc una :w00t: ) dar din fericire au capotat: decit rev cnc mai bine lipsa!
dar nu exclud k unii s vor 'mercenariza' la prima strigare ;)
ps comparatia 'cinema' - 'procinema' is monumental nonsense! dk cineva mai face afirmatii d ac fel ar trebui sa produk si dovada - nr si pagina!
Carmine Galante
14 Mar 2007, 19:26
aici eu ii dau dreptate infamului nume (cine ar fi crezut?)
Incepi sa imbatranesti dear, lui nume i-ai mai dat dreptate de cateva ori. Btw, stiu ca esti sensibil la subiectul asta cu revistele, si kiar e nevoie de una p-aici.
mie insumi mi s-a propus recent sa conduc una :w00t: ) dar din fericire au capotat
:(( ufffff, am scapat !
ps comparatia 'cinema' - 'procinema' is monumental nonsense! dk cineva mai face afirmatii d ac fel ar trebui sa produk si dovada - nr si pagina!
La ce te referi mai exact, am destul de multe p-acasa. Similitudini sunt, iar unii din procinema aveau tendinta de a o da in "anchete" d-astea obositoare, cum a facut si cinema in zeci de randuri, aproape ca nu era numar in care sa nu mai apara cate o ancheta "cinema".
mihaifulger
23 Mar 2007, 18:36
Singuratatea lui Cristi Puiu
Nu sunt deloc original cand spun ca ma irita tot mai des simplitatea entuziasta cu care este imbratisat unanim "noul val". In literatura, film, arte plastice etc. Cliseele apreciative, caderea pe spate in fata baietilor care "spune pe bune".
Nu sunt un cinefil infocat, dar am vazut cateva filme ale "noului val", care e plin de artisti deranjanti. Sa zicem ca prin mimetism – cate filme minimaliste despre "comunismul meu", "revolutia mea locala", "temele mari relatate de o voce mica si ingenua" va mai trebui sa vedem pana sa se prinda baietii ca c’est foutu? Eu, cel putin, nu vreau sa vad "Good-bye Lenin" de mai multe ori.
In alta ordine de idei, nu am nici cel mai mic respect pentru Kusturica, cu atat mai putin pentru largul siaj pe care acesta l-a creat.
Cristi Puiu vs. restul mi se pare o cartografiere corecta a "noului val". Primul are ceea ce se numeste de cele mai multe ori o viziune proprie asupra lucrurilor si asta e definita de cateva lucruri destul de rare: austeritate, directete, gravitate. Seamana, impresionist vorbind, cu un artist neamt postbelic. Nu are glumite soft. Filmele sale sunt ingrijorator de lipsite de scene haioase. Nu trebuie sa contracareze chestii local-umoristice cu lirisme de ultim prost-gust.
Toate acestea sunt impotriva trendului, urmat de artisticii ludici sau "tineri furiosi" ai filmului romanesc contemporan. A caror apetenta de a face filme la care stiu ca europenii pun botu’ (oh, specificul, oh, minunata diversitate) e ridicola, cand nu gretoasa.
Daca filmele predominante in noul val sunt "veridice" si delicios de feerice (ca orice produs artistic rural), filmele lui Cristi Puiu sunt firesc sumbre, nedecorative, alienante. Adevarate.
(Ionut Chiva, in "Romania libera" de azi, 23 martie)
Pitbull
23 Mar 2007, 20:04
Mä si mir - cum a putut sä-l nimereascä asa de bine pe Cristi, si sä fie asa de pe-aläturi în privinta celorlalti? Pe cât de adevärat si penetrant schiteazä portretul artistic al lui Cristi, pe atât de fals si schematic generalizeazä în rest. 5/10
(N-am dat niciodatä note formatate asa, da' acum mi-a venit. Scala e 1-10).
Carmine Galante
23 Mar 2007, 20:52
dar am vazut cateva filme ale "noului val", care e plin de artisti deranjanti. Sa zicem ca prin mimetism – cate filme minimaliste despre "comunismul meu", "revolutia mea locala", "temele mari relatate de o voce mica si ingenua" va mai trebui sa vedem pana sa se prinda baietii ca c’est foutu? Eu, cel putin, nu vreau sa vad "Good-bye Lenin" de mai multe ori.
Misto scris, cu toate ca nu sunt de acord in totalitate. La faza de mai sus, vorba Ambrei, am ras.
mihaifulger
24 Mar 2007, 05:27
Eu m-am amuzat si mai mult la fraza:
"In alta ordine de idei, nu am nici cel mai mic respect pentru Kusturica, cu atat mai putin pentru largul siaj pe care acesta l-a creat."
Carevasazica, Porumboiu, Mitulescu & co. se trag toti din Kusturica. 8)
V-am citat articolul ca mo(n)stra de inadecvare venind din partea unui tanar cultivat si inteligent (Ionut Chiva este un prozator f interesant).
@Pitbull
Foarte buna observatia ta.
Alex Leo Serban
24 Mar 2007, 06:35
oameni kre cred k s pricep la toate & tin sa s afle in treaba
asta e boala jurnalismului ro
faptul k i chiva e un prozator interesant (cum zice mihai f) nu il face automat un bun filtru pt cinema - it's as simple as that! nu e la curent nici cu trendurile, nici cu ist filmului, nu cunoaste lucruri 'dinauntru', n-are 'grasp on things', nu e in stare sa separe griul d neghina, n-are intuitie, n-are fler etc
e o kestie p kre m-am plictisit s-o repet: NU exista transfer d know-how intre bresle!
& that's that
dar boala nu e numai a lui (mai bine zis, el e doar un simptom al bolii numite mai sus); oare cind dl bucurenci isi da cu parerea dspr orice si opusul sau e mai bine!? :((
mihaifulger
24 Mar 2007, 07:57
Inclin sa-ti dau dreptate: nu exista transfer de know-how intre bresle. Insa ceea ce nu pot pricepe defel - si de aceea am si citat aici articolul - este obtuzitatea unui artist talentat in fata unui film precum "A fost sau n-a fost?" sau "Hartia va fi albastra". Desigur, e posibil ca autorul romanului "69" sa nu le fi vazut, doar recunoaste el insusi ca nu prea le are cu filmele...
Alex Leo Serban
24 Mar 2007, 08:12
atunci e kiar mai grav: d c mai scrie dspr??
e neprofesionist; orice manual d jurnalism t invatza k tre sa t documentezi inainte sa scrii
i mean - kusturica la porumboiu!? really! :lol:
mihaifulger
24 Mar 2007, 08:29
Chiva dixit: "Nu sunt un cinefil infocat, dar am vazut cateva filme ale "noului val", care e plin de artisti deranjanti." Deranjanti, adica il deranjeaza pe el. 8)
Asadar, textul nu e o analiza, ci o simpla opinie - a se citi "bagare in seama / zeama". :D
Ce filme o fi vazut comentatorul nostru, in afara de cele ale lui Puiu, asta ramane un mister...
Cat despre Kusturica, iata ce zice junele expert:
"Nu am nici cel mai mic respect pentru Kusturica, cu atat mai putin pentru largul siaj pe care acesta l-a creat." De aici inteleg k filmele lui Porumboiu & co. (minus Puiu, desigur) fac parte din "largul siaj" post-kusturicean. (asta o fi adjectivul?) :o
Eu astept cu nerabdare dreptul la replica al unui Kusturica ofensat de lipsa de respect fata de opera lui. :D
Eu astept cu nerabdare dreptul la replica al unui Kusturica ofensat de lipsa de respect fata de opera lui. :D
eu l-as baga pe chiva in undergound si l-as hrani cu filme de serj....
StefanDo
27 May 2007, 23:18
o observatie interesanta a lui nae caranfil in legatura cu "incartiruirea" tinerilor regizori romani sub umbrela formulei "noul val": "iei 120 de oameni din toata tara, ii pui laolalta si-i numesti batalion" :)
mihaifulger
28 May 2007, 04:32
o observatie interesanta a lui nae caranfil in legatura cu "incartiruirea" tinerilor regizori romani sub umbrela formulei "noul val": "iei 120 de oameni din toata tara, ii pui laolalta si-i numesti batalion" :)
Mda, asta mi-a zis-o in interviul pe care l-am facut cu el anul trecut, iar aseara a repetat-o pe Realitatea. Suna bine comparatia, insa, fara astfel de "incartiruiri", istoria filmului - sau a oricarei arte - ar arata ca o agenda telefonica.
vBulletin® v3.5.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.