Terror_IST
25 Apr 2006, 10:15
Cult-figure a celei de-a doua jumatati a secolului XX, "predestinat nemuririi" dupa cum afirma in 1987 Anthony Burgess, James Bond s-a cam volatilizat odata cu sfarsitul de mileniu. Fara a fi un scriitor foarte inzestrat, Ian Fleming are meritul de a fi creat un personaj puternic exploatat de industria cinematografica, fara a jutorul careia poate nu ar fi avut acelasi statut astazi. Fostul ziarist la Reuters a scris din 1953 pana in 1964 cele 14 romane care il au ca personaj principal pe J&B. O parte dintre acestea sunt melodrame mediocre ("The Spy Who Loved Me" este absolut odioasa) sau cicluri de povestiri ("For Your Eyes Only" si "Octopussy and the Living Daylights"). Cele mai bune romane: "Diamonds are Forever", "From Russia with Love", "Doctor No.", "Goldfinger" si "Thunderball" au beneficiat primele de ecranizari si cu aportul lui Sean Connery, care este indiscutabil cel mai bun Bond, au pus bazele unui brand. Romanele sunt perfect ancorate in contextul Razboiului Rece, personajul e bine conturat si se pune ceva accent pe probleme de ordin psihologic. "doctor No" cel putin ofera cateva scene intrate in istorie: acel prim "Bond, James Bond" spus de SC in timp ce-si aprinde o tigara sau aparitia paradisiaca a Ursulei Andress pe plaja. Desi majoritatea considera "Goldfinger" ca fiind cel mai bun din serie (in mare datorita genialului Gert Frobe) preferatul meu ramane "Thunderball". Odata cu retragerea lui Sean Connery, J&B a inceput sa se demitizeze si a luat-o din ce in ce mai mult pe panta comercializarii. Australianul George Lezenby (care mai apoi a ajuns si prin "Emanuelle"), a picat ca nuca in perete in piele agentului MI6, in ecranizarea celui mai personal roman "On Her Majesty's Secret Service" (cartea in care J&B se indragosteste iar iubita lui este ucisa; superb Telly Savalas in rolul lui Blofeld). Desi Roger Moore a fost un excelent Simon Templar, a facut o treaba foarte proasta in rolul lui 007. (ce-i drept nu l-au ajutat nici scenariile). El a adus un Bond mai putin tensionat, mai glumet & zambitor pe ecran, in filme agreabile dar in care se pune tot mai mult accentul pe gadget-uri, urmariri & explozii. Sa ne gandim numai la finalul aberant din "Moonraker" sau la momentul din "Octopussy" cand J&B se imbraca in clown. " A View to a Kill" era primul film care nu mai avea la baza o carte a lui Fleming si in afara de o melodie foarte smechera a celor de la Duran Duran nu prea a mai avut multe de spus. Timothy Dalton a facut doua filme de actiune destul de bune dar parca nimeni nu prea l-a placut ca J&B. (de adus aminte un Benicio del Toro tinerel si cam psihopat in "Licence to Kill") A durat 6 ani pana cand J&B a recidivat. Cu Pierce Brosnan, personajul lui Fleming a facut pasul catre noul mileniu. Verdictul a fost simplu: actiune 100%, locatii exotice, mult pac-pac si multe explozii, cate doua femei frumoase aflate intr-o antiteza angelo-demonica, "telefoane, vibratoare si ecrane LCD". Cel mai comercial (ultimele filme si-au scos peste 50% din costurile de productie numai din product-placement) dar si cel mai eficient J&B. Iata ca si Mr. Brosnan s-a saturat sa fie etichetat doar ca J&B asa ca a lasat stafeta in vant. Se pare ca Daniel Craig o va prelua, dar e destul de incert pentru ca fanii sunt cam nemultumiti. In proiect este o intoarcere la origini. Se vrea o ecranizare moderna a primului roman al lui Fleming, "Casino Royale" parodiat in 1967 cu Peter Sellers in rolul lui 007. Destul de ciudat, pentru ca romanul are foarte putina actiune si colac peste pupaza, J&B este torturat cu o paleta de batut covoarele (este lovit acolo unde doare cel mai rau). Sunt curios ce face-lift ii va oferi Martin Campbell, responsabil si cu invigorarea adusa de Pierce Brosnan. Deci: care e parerea voastra despre personajul James Bond, care vi se pare cel mai bun film din serie, ce credeti ca are trebui sa aiba noul film si cine vi se pare cel mai potrivit pentru a-l interpreta pe 007?