Articole Macbeth

(2015)

Macbeth

Despre producție

MACBETH este regizat de Justin Kurzel (Snowtown) și îi are ca protagoniști pe Michael Fassbender (12 Years A Slave) (nominalizat la Premiul Oscar) Marion Cotillard (La Vie En Rose) (câștigătoare a Premiului Oscar). În film mai joacă, de asemenea, Paddy Considine (The Bourne Ultimatum), David Thewlis (seria Harry Potter), Sean Harris (Prometheus), Jack Reynor (What Richard Did) și Elizabeth Debicki (The Great Gatsby).


MACBETH este povestea unui războinic neînfricat și conducător inspirat distrus de ambiție și dorință. O interpretare palpitantă a realităților dramatice ale momentului și o reimaginare a ceea ce trebuie să fi fost perioada de război pentru unul dintre cele mai faimoase și convingătoare personaje ale lui Shakespeare, o poveste despre pasiune și ambiție ce distrug totul, fixată într-un peisaj scoțian afectat de război.


Dintre toate lucrările clasice ale lui Shakespeare, Macbeth trebuie să fie cu siguranță printre cele mai faimoase. Desigur, în mai mult de 400 de ani de la prima sa publicare, aceasta a fost una dintre cel mai frecvent adaptate piese; reînviată în mod regulat pe scenă și re-imaginată iar și iar în epoca cinematografului și televiziunii. Povestea tragică a unui general scoțian bântuit de propria ambiție și o profeție că el va deveni, într-o zi, rege al Scoției, include actori, regizori și public fascinați de-a lungul vremii, iar pe marele ecran a dus la adaptări ale regizorilor de la Orson Welles până la Roman Polanski.

Sincronizarea a fost perfectă și dintr-un punct de vedere topic, cu lăcomie, iar efectele sale, în prim-plan mai mult decât oricând înainte. Jack Reynor, care joacă rolul lui Malcolm, spune: „Lăcomia este un lucru într-adevăr teribil, care poate corupe pe o scară monumentală, și care poate distruge viețile oamenilor. Deci, povestea lui Macbeth este deosebit de pregnantă atunci când ia în considerare contextul economic din ultimii ani.”


Realizatorii filmului au considerat că natura globalizată a lumii de astăzi oferă o oportunitate de a mări sfera de aplicare a poveștii pe marele ecran și de a da piesei Macbeth un aer modern.

„Cred că ceea ce a fost foarte puternic în această adaptare este ideea de comunitate și lumea mai largă ce există în jurul acestor personaje,” remarcă Canning. „Am extins ideea că Macbeth și Lady Macbeth există într-o lume, că ei au fost un produs al acesteia și că acțiunile lor au afectat-o. Explorăm povestea dintr-un punct mult mai modern, cinematic.”


Păstrarea limbajului lui Shakespeare a fost întotdeauna cheia pentru realizatorii filmului. „Sfârșești prin a face un film foarte diferit dacă nu folosești regulile versetului și dialogului”, spune Canning. „Provocarea noastră a fost aceea de a întrerupe interpretarea în momentele potrivite și de a aduce laolaltă o echipă de cineaști potriviți, astfel încât oamenii să uite că ascultau ceva ușor neobișnuit sau clasic.”


„Am abordat-o cu simplitate", spune Michael Fassbender, distribuit în rolul lui Macbeth. „Niciodată nu am încercat să lucrăm împotriva versetului sau doar să îl ignorăm, ci am păstrat lucrurile simple și concrete, iar ideea pe care Justin a avut-o de la început a fost să fie mult mai intim cu textul decât ce am văzut înainte, dar întotdeauna sincer. Ca în cazul oricărui scenariu, nu vrei să sabotezi această scriere uimitoare, ci să lucrezi cu ea și să faci din ea temelia muncii tale.”
Regizorul Justin Kurzel continuă: „Aduci versetul în cinematograf, și e ceva în a face aceasta de la o persoană la alta unu-la-unu, spre deosebire de un public viu, și cred că se întâmplă ceva atunci când ai un alt actor alături de tine și camera este atât de aproape și intim. Uiți de proiecție și, în schimb, joci într-o manieră intimă.”


„Chiar am avut de lucru la ea pentru că Shakespeare poate fi greu de înțeles, chiar și pentru britanici”, spune actrița franceză Marion Cotillard, distribuită în rolul lui Lady Macbeth. „Dar a creat o energie care ne-a purtat tot drumul.”


„A fost terifiant”, recunoaște Reynor. „Dar e unul din acele lucruri care, dacă nu ar fi fost dificil, atunci probabil că nu ar fi meritat să îl faci de la bun început, iar eu chiar am savurat provocarea. A fost uimitor să am posibilitatea să aduc acest verset la viață împreună cu această distribuție, fără nicio instruire formală legată de Shakespeare.”


Ce oferă versetul, totuși, este ceva pentru care Shakespeare a fost întotdeauna renumit: utilizarea limbii ca manipulare. Iar în Macbeth, manipularea este, practic, numele jocului. „Te uiți la Michael împreună cu Marion sau la Michael și Paddy și simți că este o scenă din Goodfellas, cu toate aceste personaje care încearcă să se manipuleze unul pe altul într-un mod foarte inteligent, foarte imoral”, explică Kurzel. „Există un subtext nerostit și e foarte interesant în Macbeth, unde există un secret și o tensiune în tot ceea ce se întâmplă, care este aproape conversațional, spre deosebire de artificial.”


În timp ce scriitorii au lucrat pentru a adapta piesa lui Shakespeare pentru marele ecran, primul gând al producătorilor s-a concentrat asupra actorului care să îl joace pe Macbeth însuși, o alegere care au știut că va reprezenta coloana vertebrală a întregii producții.

FILMARE ÎN AER LIBER CU MACBETH

Filmul a fost turnat în peste șapte săptămâni, în 36 de zile de filmare, fiecare în afara studioului. Numai șase dintre acele zile nu a implicat muncă în exterior. „Totul a fost legat de autenticitate și de ceea ce regizorul nostru a vrut să realizeze,” remarcă Hastings-Smith cu privire la decizia de a lucra în afara studioului. „Justin a vrut să creeze o lume care să fie cu adevărat credibilă și care să aibă logică și a vorbit despre ea ca despre un fel de Western. Asprimea lumii lui Macbeth a făcut ca peisajul să devină un personaj foarte real în film și, prin urmare, era important să fie în acel peisaj.”


Kurzel remarcă: „A fost ceva deliberat ca filmarea să aibă loc integral în aer liber, iar acest lucru a adus o mulțime de provocări, dar ceea ce aduce de fapt este un fel de fundamentare și o realitate și un sentiment că peisajul este conectat la cuvinte și interpretare, ceea ce cred că puteți simți cu adevărat în film. Acesta oferă o împământare care cred că este destul de unică pentru verset și poveste.”

Filmarea a implicat o mulțime de provocări, nu doar pentru că a implicat multă muncă în aer liber în lunile reci de iarnă. „A existat un moment în acest film în care am simțit că eram judecați într-un fel sau altul de William Shakespeare însuși,” râde Canning. „Ocazional fie ne susținea în ceea ce făceam și se asigura că vom avea vremea potrivită pentru toate scenele furtunoase – și filmam aceste scene în timp ce Marea Britanie avea parte de cea mai rea vreme – sau poate că el voia doar să ne oprească din drum. Vom vedea!”


Dar Canning spune că Macbeth este la fel de mult o poveste despre vreme ca despre orice altceva. „Este atât de mult vorba despre modul în care furtunile reflectă ceea ce se întâmplă în acțiune și am vrut cu siguranță să valorificăm acest lucru. Dar ne-am gândit că poate vom face acest lucru prin efecte speciale, nu că acestea s-ar petrece în mod natural.”


După spusele lui Hastings-Smith, Michael Fassbender a fost cel care a condus din față și a ajutat distribuția și a împins echipa să depășească condițiile dificile. „El este atât de hotărât și atât de puternic fizic și atât de concentrat asupra rolului, încât este un lider pentru noi toți”, spune ea. „E ca și cum, dacă Michael face asta, atunci putem să o facem și noi împreună cu el.”


De fapt, toți actorii au înfruntat dificultățile ambientale fără să se plângă.

„Marion a avut de-a face cu unele scene extraordinare, desculț și pe rug în grindină.
Ea, de asemenea, este un profesionist desăvârșit. Și cred că acest lucru se datorează faptului că au crezut în film și au crezut în Justin, care i-a condus prin acele scene, încât am realizat ceea ce am realizat.”


Cotillard remarcă: „Când ești purtat de energia unui regizor grozav și de a spune această poveste, apoi, da, e frig și, uneori, este greu, dar când totul se îmbină și poți simți magia din el, găsești energia de a face acest lucru.”


„De fapt, a fost o legătură incredibilă cu privire la acesta”, spune Kurzel. „Într-un fel foarte de modă veche, atunci când vezi cum scenografului îi zboară camera pentru că a fost literalmente luată de vânt sau când o vezi pe Marion Cotillard cum dispare într-o gaură de mlaștină în timp ce se plimbă, aceste lucruri ne apropie pe toți, mai mult.”

Fassbender râde: „Tot ce vedeai din echipă erau niște ochi care pătrundeau prin hainele impermeabile ude – oameni care erau în această industrie de 25 de ani se confruntau cu cele mai rele condiții pe care le văzuseră vreodată, din punct de vedere al vremii.”


„Practic, te ciupești singur și te gândești, „Doamne, asta chiar e o nebunie și o prostie,” rezumă Kurzel. „Dar cred că veți simți efortul și, sperăm, în film, veți simți cum peisajul joacă un rol esențial în psihoza lui Macbeth.”


„Justin este un artist și cred că, în calitate de artist, nu poți să nu fi atins de puterea elementelor din Scoția”, spune Cotillard. „E ceva legat de ele și de natura locului încât este ceva mistic și îl vei simți de fiecare dată când te vei uita la această țară. Este mult mai mult decât vezi.”


Filmul include o secvență de luptă care ocupă un număr remarcabil de zece pagini din scenariu.

Acest lucru a fost o oportunitate pe care filmul a permis-o, ceea ce teatrul nu ar fi putut face, spune Canning. „Este o luptă care, în mod normal, este prezentată prin intermediul lui Banquo sub forma unei descrieri a acesteia, mai degrabă decât să fie prezentată de fapt, a fost foarte importantă pentru nucleul a ceea ce făceam încât a unit personajele noastre pe acel câmp de luptă și apoi a fost urmărită pentru a afla cum sunt viețile lor și cum sunt acestea afectate, departe de ea.”


Pentru filmarea acesteia, Kurzel a ales să se concentreze pe opiniile personajelor principale cu privire la bătălie, precum și pe cele ale vrăjitoarelor care sunt un punct central în aceste scene timpurii, hrănindu-i lui Macbeth profeția care îi va domina gândurile tot restul poveștii.

Sinopsis Distribuția din MACBETH
jinglebells